Miljö

Svenska klädmärken tar ullen från soptippen till modehusen

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ullen är en förlustaffär för svenska fårbönder. Det mesta kastas bort, samtidigt som Sverige importerar ull för miljoner. Men nu börjar svenska klädmärken få upp ögonen för den inhemska ullen.

– Det är som att dansa, säger fårklipparen Magnus Wuolo, medan han med lugna, vana händer vänder på en tacka samtidigt som ullen faller i stora sjok.

Fårbonden Tomas Olsson samlar ihop ullen och sorterar den efter ett ganska enkelt system.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här