Stockholmarnas flygresor är skadligare än vägtrafiken

2017-12-12 11:58  
Foto: TT

Stockholm drar åt snaran för bilägarna – men nu visar det sig att stadens flygresenärer släpper ut mer koldioxid än bilisterna. Det avslöjar en rapport från Stockholms stad.

(Artikeln har korrigerats)

2016 gjorde boende i Stockholms stad omkring 2,3 miljoner flygresor tur och retur, vilket motsvarar 2,4 stycken tur- och returresor per invånare. Cirka 80 procent gick till en utrikesdestination och runt en tredjedel var tjänsteresor.

De flygresor som stadens innevånare genomför årligen producerar utsläpp på cirka 1 030 tusen ton koldioxidekvivalenter per år. Det motsvarar cirka 1 100 kilo per invånare – vilket kan jämföras med de cirka 920 kilo per invånare som genereras av utsläppen från vägtrafiken inom stadens geografiska gräns.

Om man även inkluderar utsläpp av kväveoxider samt kondensstrimmor och flyginducerad molnighet (den så kallade höghöjdseffekten) så blir klimatpåverkan ännu större.

Hur skitig är då årets Thailandsresa? Sträckan mellan Arlanda och Bangkok är 8 326 km. Din flygstol genererar då ett koldioxidutsläpp på 4 ton (enligt Utsläppsrätt.se). Samma sträcka med en mellanklassbil ger ett koldioxidutsläpp på 1,5 ton.

Siffrorna för flygstolen gäller om man applicerar ”Radiative Forcing Index”. Vid beräkningar av flygets klimatpåverkan kompenserar RFI-värdet för den miljöeffekt som utsläpp av vattenånga och kväveoxider har på hög höjd.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt