Miljö

Sociala medier hjälper bönder i kris

Magnus Josefsson, småbrukare i Lilla Bärsta Har fått foder till sina djur via insamling på sociala medier. Foto: Maja Suslin/TT
Foto: Maja Suslin/TT
Foto: Maja Suslin/TT
Foto: Maja Suslin/TT

När det krisar hjälps man åt. Det är tanken med de Facebookgrupper som i torrtider matchar markägare med lantbrukare, som reser långt för att få ihop tillräckligt med mat till djuren.

– Titta här, det är kilometer efter kilometer av torr mark, säger bonden Magnus Josefsson och pekar mot de gulbruna åkrar som omringar hans gård i Lilla Bärsta utanför Uppsala.

Ett vanligt år ger de här åkrarna mat så det räcker och blir över till både kor och hästar. Men 2018 är inget vanligt år.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här