Sänkning av fraktfartyget vid Mauritius

2020-08-21 08:30  
Det grundstötta fartyget MV Wakashio utanför Mauritius. Foto: Sumeet Mudhoo/AP/TT

Räddningsstyrkor har påbörjat arbetet med att sänka förpartiet av det fraktfartyg som i juli gick på grund på ett paradisiskt korallrev i Mauritius.

Över 1 000 ton olja har läckt ut från det japanska fraktfartyget MV Wakashio och förorenat den känsliga marina miljön med korallrev och mangroveträsk. Wakashio bröts förra helgen itu i två delar, vilket försvårat arbetet med att förhindra ännu större läckage.

Under torsdagen bogserades den främre, och största delen, av det tvådelade vraket till öppet vatten. Där, runt 15 kilometer från olycksplatsen, inleddes sedan det tidskrävande arbetet med att sänka ner det till över 3 000 meters djup.

Marinbiologer konsulterade

Myndigheterna uppger att de försäkrat sig om att all olja har avlägsnats från förpartiet och att platsen valts efter konsultation med marinbiologer, men sänkningen har kritiserats av flera miljöorganisationer.

"Att sänka det här fartyget innebär en stor risk för den biologiska mångfalden och förorenar havet med stora mängder tungmetaller", säger Happy Khambule från Greenpeace i ett uttalande.

Miljökatastrof

Akterdelen av fartyget är fortsatt kvar vid olycksplatsen, vad som ska hända med den är fortsatt oklart. Kaptenen och hans andreman har frihetsberövats och en utredning har tillsatts för att undersöka hur fraktfartyget kunde komma så nära land.

Många frivilliga har anslutit till saneringsarbetet sedan olyckan inträffade i juli. Förutom att det är en miljökatastrof riskerar haveriet att skrämma bort turister, som dras till bilden av Mauritius oförstörda rev och är en viktig inkomstkälla för öriket i Indiska oceanen.

Mer om: Oljeutsläpp

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer