Regeringens premie för elmotorer sågas

2018-04-19 06:00  

Ska få fler att välja elmotorer på båtar, men utformningen får kritik.

En ny miljöbonus för de som väljer elmotor till sin båt. I årets ändringsbudget har regeringen föreslagit att införa en premie för elmotorer till båtar. Den är satt till 25 procent av motorns pris, men med ett tak på 10.000 kronor. Pengarna tas från potten för elfordonspremier som i och med detta utökas till 395 miljoner kronor. Det framgick av ett pressmeddelande som regeringen skickade ut i slutet av förra veckan.

Inom branschen finns det dock viss kritik mot premien, bland annat det faktum att det endast är effektstarkare utombordare som omfattas.

– Man har inte tänkt färdigt om man bara premierar utombordare. Det är som att säga att en pickup får bonus men en vanlig stationsvagn inte får det. Det känns fel. Är det inte energiformen som ska gynnas, säger Erik Eklund, teknisk chef på båttillverkare Nimbus.

Läs mer: Så ser den beslagtagna ”elcykeln” ut

Vidare menar Erik att premien så som den ser ut att vara utformad, kräver att motorn minst ska kunna ersätta en förbränningsmotor på fem hästkrafter. Därmed exkluderas väldigt många motorer och tillverkare.

– Det blir väldigt riktat. Det finns i princip bara en leverantör som har den här typen av motorer. Vi tycker självklart man borde premiera elframdrift för fritidsbåtar, men man borde titta på ett bredare utbud. Exempelvis exkluderas alla segelbåtar som inte har en motor hängande på akterspegeln.

”Som att slänga pengarna i sjön”

Även nystartade svenska elbåtstillverkaren Candela är kritisk till premien och tycker att det är att slänga pengarna i sjön.

– Spontant tycker jag det låter som ett jättedåligt förslag. Effektbegränsningen är konstig. Det hade varit väldigt intressant för lägre effekter, men för de över fem hästkrafter rör det sig om väldigt små pengar – inte minst eftersom det är batterierna som är väldigt dyra, säger Gustav Hasselskog, grundare och vd för Candela.

Gustav tror inte heller att elutombordar-premien på sikt kommer att göra någon större skillnad.

– Nej, jag tror inte att det kommer att ge någon effekt. Det enda positiva med det här är att elbåtar kommer upp på dagordningen, säger han.

Läs mer: De tillverkar elcykeln som överraskade polisen

Av regeringens pressmeddelande framgick det inte huruvida batterier omfattas av stödet och på Naturvårdsverket. Den myndighet som ska administrera premien har i dagsläget ingen vidare information om vad som gäller.

– Premien ligger som en del i vårbudgeten, först om och när den klubbas igenom så gäller det. Då måste förordningen skrivas om och utombordsmotorer läggas till, säger Tomas Hallquist, chef för miljöbidragsenheten på Naturvårdsverket.

Men innefattas batterierna i premien?

– Jag vet inte mer än vad som har gått ut i pressmeddelandet. Det är många frågor kvar att reda ut, säger Tomas Hallquist.

Leverantörer av elutombordare med effekter som motsvarar ”över 5 hästkrafter”

Aqua Watt – 13 / 22 samt 42 kW

Torqeedo – 2 / 4 / 10 / 27,6 samt 55,1 kW

Elco – 4,3 / 6,2 / 7,9 kW

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt