Nytt svenskt samarbete ska påskynda fossilfritt flyg

2018-11-07 16:34  
Maria Fiskerud Foto: Robert Rundberget/Pressbild

Forskningsinstitutet Rise får nästan 8,8 miljoner kronor för att snabba på utvecklingen mot fossilfritt flyg i Sverige.

Inrikesflyget ska vara fossilfritt till 2030, utrikesflyget till 2045. Det är den svenska målbilden. Forskningsinstitutet Rise beviljas nu drygt 8,8 miljoner kronor i stöd från Energimyndigheten för att snabba på utvecklingen, med hjälp av svenskt biobränsle.

Rise vill tillsammans med Sas och Swedavia bygga upp ett innovationskluster där representanter från ”hela ekosystemet” ska analysera hur detta ska gå till, från skogsägare och potentiella biobränsleproducenter till flygbolag, resenärer och miljöorganisationer.

– När det handlar om så här svåra och komplexa frågor måste vi börja med att skaffa oss en gemensam bild kring var vi är nu och vart vi vill komma, Då kan vi också se vad vi behöver göra för att nå dit, förklarar Maria Fiskerud, projektledare på Rise som ska leda innovationsklustret.

Läs mer: Brittiska Easyjet siktar på en framtid med elflyg

Det som brister i dag är inte viljan eller tekniken, utan att få fram hållbara affärsmodeller, enligt Maria Fiskerud. Att tillverka inhemskt biobränsle som räcker till flyget kräver stora investeringar. Genom att samarbeta över branschgränser finns en större möjlighet att lösa det problemet, tror hon.

– Vi ska skapa förutsättningar för hållbara flygtransporter och ska därför sätta ihop expertgrupper inom sådant som råvara, produktion, flygbranschen och resenärer för att se vad som behövs för att få en inhemsk marknad.

Biobränsle en del av lösningen

I klimatdebatten pågår mycket diskussion om det är hållbart att fortsätta flyga, med eller utan bioflygbränsle. Maria Fiskerud tycker att det behövs ett systemtänk. Biobränsle är kanske inte hela lösningen, men en viktig del, menar hon.

– Det är inte så enkelt som att andra resesätt i alla sammanhang alltid är bättre än flyget. Om du tar snabbfärjan från Nynäshamn till Gotland kan det ha ett större klimatavtryck än att flyga dit från Arlanda.

Arbetsnamnet för det tvååriga projektet som avslutas i slutet av 2020 är "Fossilfria flygtransporter 2045". Det har Rise valt för att kunna fortsätta arbeta med frågan även efter projektets slut, och då öppna upp även för andra tekniker.

– Vårt nuvarande uppdrag handlar om biobränsle och det är det vi får stöd för under de här två åren. Men vi tänker att det här samarbetet kommer att fortsätta under en längre tid, därmed kan vi senare titta närmare på till exempel elflyg.

Ania Obminska

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt