Miljöfarliga vrak i söder får prioritering

2018-03-12 08:13  
Lyckad sanering av fiskefartyget Thetis. Foto: TT

De har legat på botten som tickande miljöbomber i årtionden. Utanför Skånes och Blekinges kust har elva vrak identifierats som de mest miljöfarliga.

Nu utreds vilka av dem som måste saneras först, skriver SVT Nyheter Skåne.

– Just nu håller vi på med en riskutvärdering, säger Frida Åberg, utredare på Havs- och vattenmyndigheten, till SVT.

Utmed hela Sveriges kust finns ett 30-tal fartyg som klassas som akut miljöfara, bland annat med olja eller farlig last ombord. Mest miljöförstörande är inte de fartyg som släpper ut en stor del kemikalier på kort tid utan de som ligger och småläcker, enligt Åberg.

I november förra året pågick ett pilotprojekt för ett av fartygen, Thetis, som sjönk 1965 utanför Smögen på Västkusten, vilket TT har rapporterat om. Tretton dagars sanering med undervattensrobotar slutade med att 730 liter olja pumpades ut.

Utvärderingen av vilka fartyg i södra Sverige som måste saneras först ska vara klar till sommaren. Havs- och vattenmyndigheten går bland annat igenom haverirapporter, ritningar, miljödatabaser och uppgifter om strömmar i området.

– Vi tittar på hur stor risken är att det blir ett utsläpp, vilka konsekvenserna skulle kunna bli av ett utsläpp och vad en sanering kostar, säger Frida Åberg.

Samtidigt gäller det att undersöka fartygen försiktigt så att inget går sönder och leder till ett utsläpp.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt