Förslaget: Extra skatt för bilister med gamla fordon

2016-04-29 12:38  
Foto: Pixabay

En ny utredning vill att bilar med höga utsläpp av koldioxid ska beskattas högre, medan bilar med lägre utsläpp ska få en bonus vid inköpstillfället.

(Artikeln har uppdaterats)

Merkostnader på över 15 000 kronor per år kan bli verklighet för den som väljer en bensinbil med höga koldioxidutsläpp.

Enligt betänkandet som i dag lämnades till regeringen föreslås att detta ska införas för personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar av fordonsår 2018 eller senare.

Om det nya systemet blir verklighet kommer fordonsskatten att höjas påtagligt för bilar med höga utsläpp.

– Visst är det så. Det rör sig om ganska höga kostnader. Men tanken med systemet är ju att få människor att köpa miljövänligare bilar, säger utredaren Petter Classon.

Petter Classon påpekar dock att stora höjningar bara gäller för bilar med riktigt stora utsläpp. För de flesta blir höjningarna mer måttliga – i genomsnitt kommer fordonsskatten för nya bensindrivna personbilar att öka från 800 kronor till 3050 kronor per år under de tre första åren, därefter sänks skatten påtagligt.

– Enligt ekonomerna blir effekterna större om kostnaden är högre i början. Människor tänker ganska kortsiktigt, säger Classon.

På branschorganisationen Bil Sweden är man kritisk till förslaget.

– Det är inte människor som kör Ferrari och Lamborghini som drabbas. De har gjort sitt val och har råd med skattehöjningar. Men för tjänstebilarna kan kostnaderna komma att skjuta i höjden på ett negativt sätt, säger organisationens vd Bertil Moldén.

Han anser att ett trovärdigt system måste bygga på att morot och piska, bonusar och straffsatser, är lika stora.

– Det här förslaget är kraftigt överfinansierat de första fem åren, med ungefär tio miljarder kronor. Det innebär ytterligare en i raden av alla omotiverade skatteökningar på bilismen, säger han.

Klimat- och miljöminister Åsa Romson säger i en skriftlig kommentar till utredningsförslaget att det är ett "viktigt steg för att ställa om transportsektorn".

Romson påpekar att ytterligare utredningar är på gång, om vägslitageavgifter och flygskatter.

"Det är framför allt i transportsektorn som stärkta insatser nu behövs. En fossilfri fordonsflotta är en prioriterad fråga för regeringen".

Oppositionen är dock delvis kritisk till utredningen. Centerpartiets energipolitiska talesperson menar att den har dragits i långbänk av den rödgröna regeringen.

– Romsons löfte om införande nu vid årsskiftet infrias inte. Det är ett svek både mot klimatet och miljöbilsvännerna, säger han.

  

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt