Experter: Vi måste prata om flygets miljöpåverkan – på ett mer sansat sätt

2018-04-16 18:10  
Foto: Stina Stjernkvist / TT

Vi måste kunna snacka om flyget, och på ett sansat sätt. I den intensiva debatten finns många "ofullständiga, missriktade eller felaktiga" argument, skriver företrädare för KTH och Chalmers på DN Debatt.

De fem experterna tar bland annat upp att miljöpåverkan på hög höjd inte bara består av koldioxid. Också andra utsläpp och faktorer – även om man går över till biobränslen – kan få stor, och ännu delvis oklar, klimatpåverkan.

I andra punkter nämner forskningsföreträdarna att det i en bransch som flyget tar mycket lång tid att ställa om. Även om till exempel Norge nu planerar satsningar på utsläppsfri batteridrift, och det ställs hopp till vätgas som bränsle, kommer sådant även i bästa fall att ge klimateffekt endast på lång sikt.

”På kort sikt är manöverutrymmet begränsat och då finns det inte så mycket annat än resedämpande styrmedel såsom nationella skatter att välja på”, skriver de.

Läs mer: SAS lägger hela flygskatten på priset

Den svenska flygskatt som infördes för bara några veckor sedan tas inte uttryckligen upp, men företrädarna nämner att de stora EU-länderna Storbritannien och Tyskland införde nationella skatter ”för många år sedan”.

Men begränsat flyg är inte detsamma som inget flyg, tillägger de. ”Så vitt vi vet finns det inga forskningsrapporter som hävdat att flyget bör avskaffas”, heter det i debattinlägget.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt