EU:s luftföroreningslagar skyddar inte medborgarna

2018-09-14 13:24  
Foto: Fredrik Sandberg/TT

En rapport från Europeiska revisionsrätten visar att EU:s luftkvalitetsdirektiv inte klarar av att skydda medborgarna. De satta gränsvärdena är faktiskt sämre än WHO:s riktlinjer.

I dagarna släppte Europeiska revisionsrätten sin rapport om luftföroreningar inom unionen. De flesta EU-länder har inte implementerat miljölagarna effektivt. Rapporten visade att deras mätningar inte var tillförlitliga eller representativa – till detta hade allt för få effektiva åtgärder vidtagits. Men Europeiska kommissionen har inte befogenhet att tvinga regeringarna att vidta åtgärder mot luftföroreningar.

Läs mer: Svensk mångmiljonsatsning ska ge fossilfria godstransporter

Enligt Transport & Environment (T & E), en grupp som jobbar med forskning och opinionsbildning kring hållbara transporter, håller inte luftkvalitén måttet – och EU:s luftkvalitetsdirektiv klarar inte av att skydda medborgarna. Den standard som har fastställts är faktiskt sämre än Världshälsoorganisationens (WHO) riktlinjer.

– Den nya rapporten är ännu en väckarklocka för att EU seriöst ska ta itu med den luftföroreningskris som vi står inför varje dag. Revisionsrätten understryker inte bara att EU:s gränsvärden för luftkvalitet inte ligger i linje med vetenskapliga rekommendationer. De betonar också att de flesta regeringar inte ens uppnår de här lågt satta målen. Allt för många medlemsstater anstränger sig mer för att gömma den verkliga omfattningen av problemet från sina medborgare snarare än att rena luften, säger den ansvariga för T & E: s miljöfordon, Yoann Le Petit.

Läs mer: Maskininlärning ökar effektiviteten i kraftverk

Revisionsrätten vill nu se nya EU-lagar, i likhet med den reglering som finns av bilarnas koldioxidutsläpp – och inse vikten av att förbättra luftkvaliteten. Man vill se en ambitiös granskning av EU:s luftkvalitetsdirektiv och skynda på processen med att möta kraven. Revisionsrätten kräver också en enkel tillgång till luftkvalitetsdata för medborgarna, vilket för närvarande är svårt att få igenom.

– Rapporten visar också vägen framåt: strama EU:s begräsningar kring luftföroreningar, samla tillförlitliga data och slå samman andra policies med målen kring luftkvalitetsmål. Det pågående arbetet med CO2-standarder för bilar nämns ofta som en bra möjlighet för att göra det, säger Yoann Le Petit.

Johan Forsberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt