Miljö

EU:s koldioxidböter – en kinesisk trojansk häst

Peugeot-Citroen-gruppen utsläppstestar sina bilar enligt nya RDE-standarden. Foto: PSA
Carlos Tavares, chef för PSA-gruppen.

Skärpta krav och dryga böter för de som missar. Det är EU:s medel för att sänka koldioxidutsläppen. Men strategin får stark kritik från branschen som menar att det kan vara att ge bort Europas bilindustri till kineserna.

Publicerad

Luften ska bli renare i Europa, och bilen är en utpekad bov i dramat. Därför har EU länge tillämpat en allt striktare kravtrappa på tillverkarna. Men i efterdyningarna av dieselgate, där VW:s fusk med utsläppscertifiering avslöjades, har svångremmen dragits åt rejält. Från och med den första september är det nya regler som gäller (WLTP/RDE och Euro 6c)  och de kan göra det svettigt för tillverkarna. I framtiden förväntas det bli än hårdare.

Att få renare luft och minskat utsläpp är nog ingen emot, men branschen är kritisk till hur hårt unionen går fram. Carlos Tavares, chef för PSA-gruppen (Peugeot och Citroen) samt ordförande i branschorganisationen ACEA, sa under ett industrievent med franska Le Journal de l’Auto att lagmakarna inte har förstått vad resultatet av EU:s 2020-mål blir.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här