Miljö

Dålig lönsamhet och skärpta miljökrav ger kö till fartygsskroten

Arkivbild på skeppsvarvet Kleven Verft. (Bilden har inget sammanhang med artikeln) Foto: Berit Roald / NTB scanpix / TT

Dålig lönsamhet till följd av överkapacitet inom shipping, skärpta miljökrav, stora renoveringsbehov och höga priser på stålskrot har skapat en osedvanligt lång kö till varv som demonterar fartyg.

– Det är ett av de värsta åren på ett årtionde när det gäller fraktpriser och lönsamhet, säger Ralph Leszczynski, analyschef på fartygsmäklaren Banchero Costa i Singapore.

Överkapaciteten har förvärrats av att oljekartellen Opec tillsammans med Ryssland infört produktionskvoter för att hålla uppe oljepriset och någon ljusning är enligt bedömare som Reuters har talat med inte i sikte förrän hösten 2019.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här