Dålig lönsamhet och skärpta miljökrav ger kö till fartygsskroten

2018-06-04 16:04  
Arkivbild på skeppsvarvet Kleven Verft. (Bilden har inget sammanhang med artikeln) Foto: Berit Roald / NTB scanpix / TT

Dålig lönsamhet till följd av överkapacitet inom shipping, skärpta miljökrav, stora renoveringsbehov och höga priser på stålskrot har skapat en osedvanligt lång kö till varv som demonterar fartyg.

– Det är ett av de värsta åren på ett årtionde när det gäller fraktpriser och lönsamhet, säger Ralph Leszczynski, analyschef på fartygsmäklaren Banchero Costa i Singapore.

Överkapaciteten har förvärrats av att oljekartellen Opec tillsammans med Ryssland infört produktionskvoter för att hålla uppe oljepriset och någon ljusning är enligt bedömare som Reuters har talat med inte i sikte förrän hösten 2019.

Trumpregeringens beslut att återinföra sanktioner på Iran bidrar också till de dystra utsikterna, då det antas minska efterfrågan på sjöfrakt.

Samtidigt väntas skärpta miljökrav på fartyg träda i kraft 2020.

Läs mer: Hög straffavgift ska stoppa svavelfusk

Under årets första månader har fraktfartyg på sammanlagt 10,3 miljoner så kallad dödviktton sålts för skrotning. Det kan jämföras med 11,2 miljoner för helåret 2017 och 2,5 miljoner för hela 2016, enligt Erik Broekhuizen, analyschef på fartygsmäklaren Poten & Partners.

Snittåldern på de fartyg som skrotas har samtidigt sjunkit till 19,5 år i år, mot 22 år i fjol.

Merparten av demonteringen av fartygen sker i Bangladesh, Indien och Pakistan.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt