Ny Tekniks genomgång av välkända svenska varumärken i höstas visade att flera av dem var på väg att fasa ut den nyproducerade, fossilbaserade plasten. Men detaljhandelsföretaget Clas Ohlson, med över 230 butiker, hade då ännu ingen strategi för att göra samma sak.
Beskedet från Clas Ohlson var då att de arbetar för att ta fram en plaststrategi för förpackningar och produkter, och trappa upp kraven som de ställer på sina tillverkare.
– Inom förpackningar har vi gjort en del arbete, men bedömer att mer kan göras för att underlätta att de återvinns i högre skala. Vi vill använda förnyelsebara material så långt det går, men vissa av dem kan inte hanteras i dagens återvinningssystem så det är viktigt att välja rätt, sa Ellinor Wickström, regelansvarig på Clas Ohlson, då.
Nu meddelar Clas Ohlson att bolaget ska fasa ut sin försäljning och användning av engångsbestick av plast under 2019, som en del av bolagets långsiktiga hållbarhetsagenda.
Nästa år ska alla deras engångsartiklar för mat vara gjorda av biobaserade material, deras frys- och soppåsar av biobaserat eller återvunnet material samt allt förpackningsmaterial vara återvinningsbart.
Clas Ohlson arbetar också för att minska andelen förpackningsmaterial vid varutransporter, och har som mål att alla deras förpackningar år 2025 ska vara utformade för att förebygga nedskräpning och minska avfall.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.