De nya uppgifterna kommer från SMHI, som med hjälp av GPS-data har spårat alla fartyg som går mellan svenska hamnar. Spårningen är en del av ett nytt samarbete mellan SMHI, Naturvårdsverket och Energimyndigheten, den myndighet som ansvarar för Sveriges officiella statistik på energiområdet.
– Vi ser ungefär dubbelt så höga bränsleförbrukningar från inrikessjöfarten jämfört med vad vi tidigare trott, och därmed också dubbelt så höga utsläpp, säger Fredrik Windmark, luftmiljöexpert på SMHI, till SVT.
Enligt den nya undersökningsmetoden står inrikessjöfarten för 662.000 ton koldioxidekvivalenter, varav den kommersiella trafiken står för 488.000 ton och resterande kommer från fritidsbåtar. Det kan jämföras med inrikesflyget som ligger bakom 554.000 ton.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.