Airbus siktar på minskade utsläpp med använda fetter

2022-04-12 12:00  
En Airbus A380. Arkivbild. Foto: TT/ AP Photo/Francois Mori/Arkivbild

Genom att återanvända bland annat matoljor hoppas Airbus nå “nollutsläpp” i kommersiellt flyg till 2035. Nyligen flög bolaget jätteplanet A380 med en motor som drevs till 100 procent av biobränsle.

Airbus A380 är världens största passagerarflygplan. Det är drygt 73 meter långt, har en spännvidd på nästan 80 meter och plats för uppåt 525 passagerare. I slutet av mars gjorde Airbus två lyckade försök där en av motorerna i ett sådant plan drevs till 100 procent av biobränsle, berättar Popular Mechanics.

Enligt Popular Science drevs övriga tre motorer av konventionellt flygbränsle.

Biobränslet var i det här fallet tillverkat av det franska petrokembolaget Totalenergies, och var gjort av återanvända matoljor och andra fetter som räknas till avfallsprodukter. Formellt tillhör bränslet kategorin Hefa (Hydroprocessed Esters and Fatty Acids), som alltså är hydrerade estrar och fettsyror. Det är en process som gör det möjligt att omvandla avfallsprodukter som fetter, men även exempelvis biomassa från trä, till bränsle. 

Läs mer: Så vill de skaka om prisbilden med innovativ helikopter

Biobränsle är ett sätt att minska mängden koldioxid av fossilt ursprung som släpps ut i atmosfären. De som förespråkar biobränsle tittar på det ur ett livscykelperspektiv. Den koldioxid som genereras av biobränslet motsvarar den mängd som plantorna som ligger till grund för bränslet har absorberat från atmosfären under sin livstid. Därmed menar förespråkarna att man får “nollutsläpp”.

Den första av Airbus två försök i mars tog tre timmar. Resan gick då både från och till Toulouse i Frankrike, där bolaget har ett stort kontor. Det andra försöket gick från Toulouse till Nice, och färden var då två timmar lång.

Airbus har gjort liknande försök tidigare, men då med mindre plan.

I dag kan Airbus flyga med upp till 50 procent ”hållbara” flygbränslen, SAF (Sustainable Aviation Fuel). Men bolaget siktar på att bli certifierat för 100 procent SAF till 2030. Airbus vill också börja testflyga med vätgas i A380 till 2026.

Ania Obminska

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer