Populärteknik

Meteorit med diamanter från förlorad planet avslöjar bevis om solsystemet

Närbild av meteoriten som gett bevis för forskarnas teori om hur planeter skapas. Foto: HILLARY SANCTUARY
Forskaren Peter Jennings på nedslagsplatsen 2008. Foto: Nasa

Ett fynd av utomjordiska diamanter bekräftar teori om hur planeter uppstår.

Publicerad

Meteoriten, som kallas Almahata Sitta, slog ner i Sudan 2008. Den har visat sig ha ett innehåll som kan ge fascinerande kunskap, skriver den brittiska tidningen The Independent.

Inuti meteoriten har forskare funnit diamanter som visar spår från tiden när vårt solsystem skapades, visar undersökningar. Detta har resulterat i att forskarna nu har fått sitt första fysiska bevis för deras teori om hur planeter, som jorden, blev till.

Professor Philippe Gillet på EPFL (Ecole Polytechnique Federale de Lausanne) förklarar teorin om att innan vårt solsystem strukturerades upp som planeter, bestod det av större planetbitar som genom kollisioner formades till vad vi i dag kallar planeter.

Ovanlig meteorit

Denna meteorit tillhör en ovanlig sort som kallas ureilite och är rik på kol med små klusterformationer av diamanter som genom noggranna studier kan berätta meteoritens historia.

Forskargruppen har därför kunnat fastställa att diamanterna blev till under enormt tryck, över 20 gigapascal, vilket innebär att de har skapats inuti en stor planetlik massa från solsystemets första 10 miljoner år.

Sedan dess har meteoriten rört sig i solsystemet under miljarder år, tills att den kraschade ner på jorden för tio år sedan.