Fordon

Kina påbörjar planeringen för maglevtåg som ska klara 1000 km/h

Prototyptåget som visades tidigare i år. Foto: CRRC – China Railway Rolling Stock Corporation
Prototyptåget som visades tidigare i år. Foto: CRRC – China Railway Rolling Stock Corporation

Ett tekniksteg som ska placera Kina i toppen. Enligt nya rapporter siktar landet på höghastighetståg som ska komma upp i 600-1000 km/h. De första prototyptesterna ska utföras redan 2020.

Publicerad

Höghastighetståg är en het fråga. Dels när det kommer till teknik och hållbarhet, men även ekonomi och nytta. Det senare var en sak som Europeiska revisionsrätten lyfte fram i en rapport i fjol. I Kina har man dock inte de dubierna – utan satsar rejält på att bygga ut tekniken.

Det är regionaltidningen Changjiang Daily i Wuhan som rapporterar (via Asian Times) att det ska byggas en experimentbana för maglevteknik i provinsen Hubei. Bakgrunden är att China Railway Group har börjat prospektera för hur ett nätverk av höghastighetståg kan binda ihop Guangzhou i söder med Peking i norr. Och i denna är Wuhan en tänkt knytpunkt ungefär halvvägs.

China Railway agerar på det policydokument om nationell transportutveckling som utfärdades i september. Detta innehåller ett kapitel om hur maglevtåg kan användas som komplement till övriga höghastighetståg för att binda samman olika nyckelområden i Kina.

Själva tågen är tänkta att likt Hyperloop gå i tunnlar och redan 2020 ska det i Hubei byggas 200 km bana för att testa tekniken och trycka upp hastigheten. Tidigare i år visades de första prototyperna på de nya maglevtågen, tåg som ska vara mellansteget mellan flygplan och höghastighetståg. Dessa ska gå i 600 km/h – men målet är att påbörja resan mot 1000 km/h.

Det är rejält mycket snabbare än de 350 km/h som de vanliga höghastighetstågen kör i. Dessa tåg är redan i dag nära sin kapacitetsgräns och så fort det nalkas högtid eller ledighet är vagnarna överfulla. 

En stor vinst som man hoppas realisera är att få över en del av affärstrafiken till tåg – om de med maglev-alternativet får ungefär samma restid, men utan det mankemang som incheckning, boarding med mera innebär.