Elbilar

Lynk & Co andas ut efter experimentåret

Lynk & Co:s vd Alain Visser säger att han inte vågade räkna med att så många som 95 procent skulle välja att prenumerera på bilen. Arkivbild. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Lynk & Co:s vd Alain Visser säger att han inte vågade räkna med att så många som 95 procent skulle välja att prenumerera på bilen. Arkivbild. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Göteborgsbaserade biltillverkaren Lynk & Co summerar sitt första år på marknaden med runt 35 000 beställda bilar i sju länder. Hälften av den snabbt växande personalstyrkan är kvinnor och 80 procent har aldrig tidigare jobbat i bilbranschen: ”Det är viktigt för vår företagskultur”, säger vd Alain Visser.

Publicerad

Alain Visser har visserligen som jobb att göra reklam för sitt företag, men låter genuint nöjd på rösten när han säger att han är "överväldigad" av den Kinatillverkade bilens första år i Europa, som han beskriver som "experimentåret".

Lynk & Co kan räkna hem omkring 35 000 beställda bilar i sammanlagt sju länder, där Nederländerna och Italien är största marknader före Sverige som kommer på tredje plats med en tiondel av totalen. Dessutom har tiotusentals kunder anmält sig som medlemmar för att ha möjlighet att hyra bilen under kortare perioder.

– Vi fick över 60 000 medlemmar och omkring 35 000 av dem beställde en bil, vilket var betydligt högre än vad vi väntade oss. Det ger oss en stark känsla av att den här affärsmodellen fungerar, säger Alain Visser.

”Inte en bil”

Göteborgsbaserade Lynk & Co har marknadsfört sig med det förvirrande påståendet att hybridsuven Lynk & Co 01 "inte är en bil", vilket den såklart är. Den delar till och med plattform med Volvo Cars populära suv XC40 och den helelektriska lyxbilen Polestar 2.

Marknadsföringens syfte har varit att poängtera att bilen kan leasas per månad utan kontantinsats, en relativt ovanlig affärsmodell, samtidigt som prenumeranterna kan hyra ut bilen till billösa medlemmar och därmed minska sin månadskostnad.

Jämför med Spotify

Lynk & Co har sedan lanseringen erbjudit kunderna att köpa bilen för att ta höjd för ett eventuellt svalt intresse för prenumerationsmodellen. Alain Visser vill gärna jämföra bolaget med musiktjänsten Spotify, och säger att det går att likna med om Spotify skulle börja sälja CD-skivor till dem som inte vill betala en månadskostnad.

– Det mest chockerande för mig har varit att 95 procent av beställarna har valt månadskonceptet i stället för att köpa bilen, säger Visser.

– Nu ser vi att vi verkligen är bilindustrins svar på Spotify.

Hittills har omkring 10 000 av de 35 000 beställda bilarna hunnit levereras, av dem drygt 1 200 till kunder i Sverige. Lynk & Co har precis som de flesta biltillverkare drabbats av längre leveranstider på grund av bristen på halvledare som används i bilarnas elektroniska system.

– Vi har ett lyxproblem med många kunder som väntar eftersom vi så klart har drabbats av problemet med bristen på datorchip, säger Alain Visser.

Räknar med vinst

Han lyfter fram beslutet att endast erbjuda två versioner av bilen som ett sätt att korta leveranstiden, och tycker inte att det är ofördelaktigt att den tillverkas i Kina.

– Vi säljer endast bilar från lagret i Europa, vi har inte problemet att kunderna beställer en bil och sedan måste vänta i tio månader medan den anländer från Kina. Tillverkningsplatsen är inte relevant med tanke på vår affärsmodell, säger Visser.

Nästa steg för bolaget är att lansera en helelektrisk bil, men den exakta tidpunkten är fortfarande oklar.

– Vi planerar att ha bilen färdig till 2023, men vi kommer att bestämma oss för när vi ska lansera den utifrån hur laddinfrastrukturen byggs ut i Europa. För närvarande tycker vi att den är otillräcklig i nästan alla europeiska länder, säger Visser.

50 procent kvinnor

Företaget ska också fortsätta expandera sin personalstyrka. Under året har den vuxit från runt 250 till 600 anställda – ett alldeles för lågt antal enligt Alain Visser.

– Vi måste rekrytera väldigt snabbt, eftersom 600 är inte tillräckligt för den efterfrågan som strömmar in. Vi rekryterar ganska många människor, säger han.

– Jag vill nämna, eftersom det är viktigt för vår företagskultur, att vi är stolta över att 50 procent av våra anställda är kvinnor vilket är väldigt ovanligt i den här branschen, och även att 80 procent av de anställda aldrig tidigare har jobbat i bilbranschen vilket jag tror krävs för att göra något annorlunda.

Fakta: Lynk & Co

Lynk & Co ägs, liksom Volvo Cars, av kinesiska Zhejiang Geely Holding. Huvudkontoret finns i Göteborg.

Den modell som lanserats i Sverige, i två hybridvarianter, är byggd på samma CMA-plattform som Volvo XC40 och Polestar 2. Framöver ska endast den ena av hybridvarianterna (laddhybrid) erbjudas.

Modellerna utvecklas i Göteborg. Det sker dels inom Volvo Cars, och dels på Geelykoncernens utvecklingsbolag Cevt.