Elbilar

Här är Lotus Eletre – en elektrisk super-suv

Lotus Eletre. Foto: Lotus
Lotus Eletre. Foto: Lotus
Lotus Eletre, sett framifrån. Foto: Lotus
Lotus Eletre, sett framifrån. Foto: Lotus
Lotus Eletre. Foto: Lotus
Lotus Eletre. Foto: Lotus
Lotus Eletre. Foto: Lotus
Lotus Eletre. Foto: Lotus
Här är Lotus Eletre. Foto: Lotus
Här är Lotus Eletre. Foto: Lotus

Från enkla, lätta sportbilar för skojiga bandagar – till en rejäl elsuv fulladdad med teknik. Med modellen Eletre har Lotus tagit ett par rejäla kliv bort från sin märkeshistoria.

Publicerad

Något som etablerade tillverkare brukar slå i huvudet på uppstickare är stamtavla. För även om man kan komma dragandes med ny teknik – går det inte att uppfinna historia. Lotus, som grundades 1948, har en lång tradition av bilbyggande, men när de nu rullar in i elbilseran – är det med något väldigt apart. Deras första elbil är nämligen en rejält tilltagen crossover.

För de som kan sin historia är Lotus ett märke som producerat lätta sportbilar och som har en lång tradition av racing. Att man valt att kasta det över ända och i stället lansera en vardagsbil när det är dags för elektrifiering kan tyckas konstigt. Lotus må numera vara ägt av Geely-koncernen, men för att säkra sin framtid och ekonomi krävs bredare modeller än sportbilar.

Crossovern i fråga går under namnet Eletre och den ska gå i produktion mot slutet av året i en ny fabrik i Kina.

Bygger på modulär elbilsplattform

Grunden i bilen är en modulär elbilsplattform kallad ”Electric Premium Architecture”, hur den hänger samman med övriga Geelygruppens ”Sustainable Experience Architecture” är inget Lotus går in på. Däremot säger man att plattformen ska vara basen för märkets framtida modeller, och att den är utvecklad i Storbritannien, Sverige och Kina.

Övriga tekniska detaljer är att bilen är fyrhjulsdriven, har motoreffekt om 600 hästkrafter samt ett batteri på 100 kWh. Det senare ska ge en uppskattad räckvidd på 600 km och även om man inte anger snabbladdningskapacitet säger Lotus att det på 20 minuter ska gå att få 400 km räckvidd vid en 350kW-laddare. Om man ska ladda växelström ska det gå i upp till 22 kW.

Lotus Eletre. Foto: Lotus
Lotus Eletre. Foto: Lotus
Lotus Eletre. Foto: Lotus
Lotus Eletre. Foto: Lotus

Storleksmässigt är det en rejäl pjäs och bilen mäter in på 510 cm med en hjulbas på över tre meter. Designmässigt hävdar märket att inspiration hämtats från tidigare modeller och att det finns likheter med ”Lotus ikoniska mittmotor-design”.

En nyhet som beskrivs som signatur-element är ”porosity” – att bilen med hjälp av håligheter ska få bästa tänkbara aerodynamik.

Lidarsensorer i Eletre

Under det porösa skalet bygger Eletre på Lotus mångåriga chassierfarenhet. Vilket man då menar ska göra prestanda-crossovern till en av de bästa i klassen när det handlar om köregenskaper. För att hjälpa till med detta har modellen adaptiv luftfjädring, fyrhjulsstyrning samt en speciell bromsbaserad vridmomentsstyrning.

Annan teknik som är värd att nämna är att Eletre har Lidarsensorer. En sitter ovanför vindrutan, två vid främre hjulhusen samt ytterligare en över bakrutan. Den här uppsättningen ska dels göra att man har alla förväntade säkerhets- och assistanssystem av i dag, men även att man säkrar upp för framtiden. Och för detta är bilen fullt kompatibel med 5g OTA-uppdateringar.

Med Eletre kommer Lotus att bli mer av en global angelägenhet och avsikten är att redan från början sälja bilen på flera marknader. När den kommer till Sverige – och framför allt till vilket pris återstår att se.

Specifikationer: Lotus Eletre

Lanseras: Sent 2022

Pris: Inte fastställt

Drivlina: Fyrhjulsdriven,

Maxeffekt: ”Från 600 hästkrafter” ca 440 kW

Acceleration 0-100 km/h: under 3,0 sekunder

Topphastighet: 260 km/h

Batterikapacitet: 100 kWh eller mer

Räckvidd: ”cirka 600 km”