Elbilar

Svart på vitt – chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus

Rejäla höjningarna på leasingsavtalen. Foto: Press
Rejäla höjningarna på leasingsavtalen. Foto: Press

Från hög subvention, men skralt utbud – till ingen subvention med mer valmöjlighet. Regeringens drastiska beslut om slopad elbilsbonus har lett till chockhöjning av leasingpriserna.

Publicerad

I Sverige har elbilen blivit ett populärt val. På grund av coronapandemin, som ledde till halvledarbrist, och Rysslands invasion av Ukraina har det varit svårt att få tag på bilar. I kartläggningen Ny Teknik gjorde i november 2021 hade vissa modeller ett års leveranstid – och i augusti i år var det få bilar som ens kunde leveras inom ett halvår.

Överraskande besked

Det här skapar en hel del stress för många som ville köpa eller leasa en bil under hösten – eftersom reglerna kring klimatbonus var på gång att ändras. I somras infördes ett pristak på 700 000 kronor.

Men så kom regeringens beslut och klimatbonusen togs bort helt den 8 november.

”Kan bromsa omställningen”

Att bonus på 70 000/50 000 kr försvinner har stor påverkan för de som stod i faggorna att skriva på ett leasingavtal på en elbil. För helt plötsligt måste även dessa pengar bakas in i kostnaden. Och 70 000 kronor på tre år innebär en rejäl ökning av månadskostnaden.

Det abrupta avslutet har kritiserats av både konsumentorganisationer och forskare. I en intervju med Ny Teknik lyfte Frances Sprei, forskare inom hållbar mobilitet på Chalmers, fram att inköpspriset är väldigt styrande för vilka bilar folk väljer att köpa.

– Min bild var att regeringen skulle satsa på elektrifieringen, men när man tar bort klimatbonusen så riskerar det att bromsa den omställning som vi är på god väg att få, sa hon.

Så mycket ökar priserna

Hur stor skillnad blir det i pris? Jo, en Volkswagen ID4 gick i augusti att leasa till ett pris från 4 945 kr/månaden. I dag, den 2 december, startar priset på 8 200 kronor.

En Volvo XC40 Recharge kunde du få för 5 690 kr för tre månader sedan, nu ligger månadskostnaden på 7 790 kr. Vi pratar om prisökningar på 66 respektive 37 procent.

Modell för modell – här är den nya leasingkostnaden

Kolla in övriga populära elbilsmodeller och hur deras leasingkostnad påverkats.

Volkswagen ID.4. Foto: VW
Volkswagen ID.4. Foto: VW

VW ID4

Augusti 2022: 4 945 kr/mån

November 2022: 8 200 kr/mån

Kia Niro. Foto: Kia
Kia Niro. Foto: Kia

Kia Niro

Augusti 2022: 5 150 kr/mån

November 2022: 7 448 kr/mån (handlarpris)

Tesla Model Y (inte bonus i augusti)

Augusti 2022: Billigast var fyrhjulsdrivna Long range för 10 867 kr/mån

November 2022: Billigast nu är bakhjulsdrivna varianten för 10 690 kr/mån

Volvo XC40 P8 Recharge. Foto: Volvo Cars
Volvo XC40 P8 Recharge. Foto: Volvo Cars

Volvo XC40

Augusti 2022: 5 690 kr/mån

November 2022: 7 790 kr/mån

Skoda Enyaq iv 80x. Foto: Felix Björklund
Skoda Enyaq iv 80x. Foto: Felix Björklund

Skoda Enyaq iV 80

Augusti 2022: 6 950 kr/mån

November 2022: 9 375 kr/mån

Polestar 2

Augusti 2022: 5 850 kr/mån

November 2022: 8 620 kr/mån

Kia EV6

Augusti 2022: 6 850 kr/mån

November 2022: 9 192 kr/mån (Handlarpris)

Nissan Leaf

Augusti 2022: 3 495 kr/mån

November 2022: Inga nya privatleasingerbjudanden

MG ZS EV

Augusti 2022: 3 295 kr/mån

November 2022: Inga nya preivatleasingerbjudanden

Tesla Model 3

Augusti 2022: 7 361 kr/mån

November 2022: 10 619 kr/mån

Audi Q4 E-tron

Augusti 2022: 6 245 kr/mån

November 2022: 8 795 kr/mån

Cupra Born

Augusti 2022: 3 695 kr/mån

November 2022: 6 795 kr/mån + 10 000 kr första månaden