Fordon

Det här är helt rätt Saabtänk

Ny Teknikläsarnas önske-Saab, ritad av bildesignern Johan Wejedal.
Ny Teknikläsarnas önske-Saab, ritad av bildesignern Johan Wejedal.
Lars Nilsson, chefredaktör och Saabägare - en 96:a och en 9-3.
Lars Nilsson, chefredaktör och Saabägare - en 96:a och en 9-3.

Retro är rätt för Saab. Och framtiden för Trollhättan ska sökas i det förflutna. Det är det tydliga budskapet från er läsare till nya ägaren av denna drygt 60-åriga svenska industriklenod.

Publicerad

Och jag tror att ni har helt rätt. Men Saab ska inte backa in i framtiden. Det viktigaste för Saabs duktiga ingenjörer och formgivare blir nu att snabbt analysera sitt eget dna. Lyfta fram själen i varumärket, det som GMs direktörer aldrig förstod, eller vill förstå.

Det är arvet från flyget och den legendariska duon Sixten Sason (designer) och Gunnar Ljungström (ingenjör) som Saab ska vårda. Försiktigt klä om i nya former och ladda med massor av ny innovativ teknik i den absoluta framkanten.

I en värld av massproducerade bilar gäller det att sticka ut. Synas. Vara unik.

Biltillverkning liknar modeindust-rin. Det handlar om trender. Alla bilköpare förutsätter kvalitet, säkerhet och snåla motorer. Det är hygienfaktorer som alla tillverkare måste tillfredställa. Även Saab.

Resten handlar om drömmar.

Sportigheten, körglädjen och den röda färgen påminner om underdogen som slog rallyvärlden med häpnad. Prispallen i Monte Carlo.

Så retro. Men så rätt.

Titta vad BMW gjorde med Minin. Titta vad Fiat gjorde med sin 500. Titta vad Ford gjorde med Mustang. Titta vad Dodge gjorde med Challenger.

Victor Muller, ta nu en rejält titt på Saab 96!

Vill du så bjuder jag gärna på en åktur i min egen från 1964. Så kan vi tillsammans fördjupa snacket om Saabs själ.

I rätt miljö.

Läs artikeln om hur dröm-Saaben växte fram .