Smarta roboten löser trådlös laddning av elbilen

En liten robot som laddar bilen? Foto: Ram
Foto: Ram

En liten robot som kör in under bilen och drar igång laddningen. När Ram presenterade sin eldrivna pickup var den induktiva laddningen en viktig punkt – som lanseras med bilen.

Publicerad

Med elbilar är laddning en viktig punkt. Man får inte glömma att koppla in bilen när man parkerar för att försäkra sig om att ha kräm till när det behövs. När det kommer till privatägda bilar är det här kanske inte ett stort problem, men i företagsparker eller när man delar fordon är det här ett aber.

Detta har Stellantis-ägda Ram zoomat in på. När tillverkaren lanserade sin eldrivna pickup presenterade man även en nytänkande lösning på problemet – som ger den smidigaste laddningen man kan tänka sig.

Planerar laddningen – automatiskt

Ram använder en robot som kan rulla ut och medels induktiv laddning ”tanka” upp batteriet. Lösningen, som utvecklats av fransk EFI Automotive, ser ut som en robotgräsklippare eller större dammsugare. Den beskrivs som en intelligent kompanjon som kan lägga upp en planerad laddning så fort roboten upptäcker att ägarens bil/bilar är i närheten.

Exakt beteende kan styras så att roboten kan agera på en gång när laddnivån är under en satt gräns – eller om man vill att den enbart ska ladda när elpriset är lågt. Själv laddningen kan ske i upp till 7 kW

Foto: Ram

Använder ai-teknik

Även om det handlar om trådlös laddning är roboten i sig inte trådlös. Likt en svan bakom roboten finns nämligen en kabel som kopplar denna till en basstation.

Systemet har enligt EFI utvecklats de senaste fem åren, och roboten ska tack vare ai-teknik klara av att navigera runt eventuella hinder och positionera sig optimalt under bilen.

En robot ska även kunna ladda flertalet bilar, det som är begränsande är att sladden i dagsläget enbart mäter tio meter.

Så minskas energiförlusten

Hur är det med verkningsgraden? Ett argument mot trådlös laddning har varit att det blir stora energiförluster. Enligt EFI stämmer inte detta och tack vare att roboten placerar sig själv på bästa ställe samt lyfter upp en ”laddplatta” så kan man uppnå 97 procents verkningsgrad.

Därtill ska systemet också kunna bidra till att förbättra batterilivslängden med 15 procent. Exakt hur man kommit fram till detta är dock inget som redovisas av tillverkaren.

Volvo satsar på trådlös laddning

Det har länge pratats om trådlös laddning som en teknik som kan läsa stora problem i flera scenarier. Mobila laddare, som bygger på induktiv överföring av el, skulle exempelvis minska behövet av laddstolpar vid varje parkingsplats i ett garage.

I dagsläget är det inga tillverkare som erbjuder elbilar med trådlös laddning i Sverige. Dock finns det flera företaget som testar och bland annat Volvo har ett pilotprojekt med tekniken. Därtill finns det tredjepartstillverkare som även erbjuder alternativ.