Elbilar

Så många trängs vid olika länders laddstolpar

Sverige har fem offentliga laddplatser per 100 km väg, vilket placerar oss på en sjätteplats inom EU. Foto: Avda
Sverige har fem offentliga laddplatser per 100 km väg, vilket placerar oss på en sjätteplats inom EU. Foto: Avda

Kinas laddnätverk är störst – men hur står sig Sverige mot folkrepubliken, och jämfört med våra grannländer i EU?

Publicerad

Baserat på data från Electric Vehicle Charging Infrastructure Promotion Alliance utropade sig Kina till det ledande landet – när det gäller den största laddinfrastrukturen för elfordon. Detta med över 2,2 miljoner laddplatser, som utökas i en snabbare takt än någon annanstans. Det rapporterar Electrek.

USA ligger efter

Det är dock bara en dryg miljon av Kinas laddplatser som är offentliga. Det kan samtidigt ställas mot att USA har strax över 45 000 platser som är tillgängliga för allmänheten. Samma siffra för Europa – inkluderat Turkiet – låg på 285 000 under 2020, enligt Statista.

Men det är fler aspekter än antalet laddpunkter som avgör hur framskjuten position ett land har avseende sin elektrifiering. En undersökning tidigare under året, genomförd av Stressfreecarrental.com, vägde samman antalet elbilar och offentliga laddplatser per capita i olika länder.

53 svenskar per elfordon

Enligt kartläggningen går det 53 svenskar per elfordon – och med 10 000 offentliga laddpunkter så samsas 19 fordon om varje plats. Enligt International Council of Clean Transportation har Kina fått ut 5 miljoner ny energi-fordon på vägarna under ett årtionde. Om man utgår från att en majoritet är laddbara så borde det ge kineserna omkring fem fordon per offentlig laddplats.

Under hösten 2021 rankade European Automobile Manufacturers’ Association (Acea) EU-länderna efter antal offentliga laddpunkter per 100 kilometer väg. Sverige landade på fem laddpunkter, och hos oss hade de laddbara bilarna då en marknadsandel på 32,2 procent.

Länderna med flest laddstolpar

Det är bättre än alla andra EU-länder – men samtidigt borde den höga andelen kanske avspeglas i ett tätare laddnätverk. EU har tidigare gått ut med målsättningen att det maximalt ska gå tio elbilar per publik laddare.

Sverige har dock fler fordon än så, och vi hamnar långt över de andra europeiska länderna när det kommer till trängsel om laddpunkterna. Det rapporterar Virta, som har en egen laddplattform.

Länderna som toppar Aceas lista över laddpunkter per 100 km är Nederländerna med 47,5, Luxemburg med 34,5, Tyskland med 19.4, Portugal med 14,8 samt Österrike med 6,1.

Undantaget Tyskland kan man konstatera att toppen befolkas av länder med en liten yta jämfört med Sverige.  

Sverige bättre på snabbladdare

När det kommer till snabbladdning längs europavägarna, närmare bestämt CCS-laddare per 100 km i det transeuropeiska transportnätverket TEN-T, ligger vi ganska bra till. Sverige placerar sig på fjärde plats efter Storbritannien, Tyskland och Nederländerna. Vi är dock tätt följda av Österrike och Danmark.

ACEA listade också de tio europeiska länder som inte når upp till en enda laddpunkt per 100 kilometer väg. Sämst är Litauen och Grekland, vardera med 0,2 laddpunkter – följda av Polen på 0,4 samt Lettland och Rumänien på delad plats med 0.5 punkter.