Krönikor

Vem bär ansvaret vid en olycka?

Googles Eric Schmidt, Larry Page och Sergey Brin i en av deras bilar.
Mats Lewan.

KRÖNIKA. Googles självkörande bilar har nu kört över 110 000 mil på allmänna vägar.

I ett blogginlägg häromdagen berättade Chris Urmson, ansvarig för Googles bilprojekt, att fokus de senaste två åren har legat på körning i stadsmiljö, vilket är klart mer krävande för självkörande bilar än landsvägskörning. Chris Urmson konstaterar att det fortfarande finns en rad problem kvar att lösa, men att bilarna nu autonomt hanterar tusentals situationer som de inte hade klarat för två år sedan.

Bland exemplen finns en cyklist som räcker ut handen för att svänga, en slarvigt parkerad bil som sticker ut i vägbanan och en serie orangea koner runt ett vägarbete.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här