Krönikor

Var beredd på virtuell värld i Facebook

Facebooks vd, Mark Zuckerberg.
Mats Lewan.

KRÖNIKA. När Facebook förra veckan köpte bolaget Oculus med sin virtuella mask Oculus Rift var det många som höjde på ögonbrynen.

Publicerad Uppdaterad

Masken som med sina inbyggda skärmar ger användaren upplevelsen av att röra sig i en virtuell miljö, har hittills mest förknippats med datorspel. Tanken är att man ska få en starkare närvaroupplevelse i spelet.

Men även om Oculus utvecklat en prototyp som redan beställts av 75 000 utvecklare, varav många arbetar med spel, talar företagets vd Brendan Iribe om betydligt större visioner, och det är de visionerna han nu hoppas få ökad möjlighet att satsa på tillsammans med Facebook.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här