Var beredd på virtuell värld i Facebook

2014-04-02 07:45  

KRÖNIKA. När Facebook förra veckan köpte bolaget Oculus med sin virtuella mask Oculus Rift var det många som höjde på ögonbrynen.

Masken som med sina inbyggda skärmar ger användaren upplevelsen av att röra sig i en virtuell miljö, har hittills mest förknippats med datorspel. Tanken är att man ska få en starkare närvaroupplevelse i spelet.

Men även om Oculus utvecklat en prototyp som redan beställts av 75 000 utvecklare, varav många arbetar med spel, talar företagets vd Brendan Iribe om betydligt större visioner, och det är de visionerna han nu hoppas få ökad möjlighet att satsa på tillsammans med Facebook.

För dem som arbetar med virtuell verklighet är detta ingen överraskning. Om begreppet för några år sedan mest förde tankarna till den yxiga upplevelsen i den virtuella världen Second Life är det i dag ett område som sjuder av aktivitet, allt från virtuell turism till professionell användning för att öva potentiellt farliga situationer för brandmän eller poliser.

Uppmärksamheten kring Oculus beror på att masken redan höjt upplevelsen en väsentlig bit från vanliga skärmar eller videoglasögon, men det kan bli långt bättre än så. På samma sätt som digitalkameror på några få år har gått från att producera brusiga och knappt acceptabla bilder till fotografier med fantastisk dynamik, skärpa och djup kommer upplevelsen i hjälpmedel som Oculus Rift successivt att närma sig full verklighetskänsla.

För Facebook är den självklara tillämpningen om några år att träffas och umgås med människor som befinner sig på avlägsna platser. Men ur ett socialt perspektiv stannar inte möjligheterna där.

Konstprojektet The Machine to Be Another använder Oculus Rift för att undersöka om man kan förstå sig själv bättre genom att uppleva hur det är att vara en annan människa.

En individ får i masken se bilden av hur en annan individ ser på världen, och samtidigt höra den andra individens röst. Genom att låta båda individerna göra precis samma rörelser samtidigt blir upplevelsen av att befinna sig i en annan kropp förvånansvärt stark, enligt dem som provat.

Gruppen bakom projektet, Be Another Lab, publicerade i januari i år en uppmärksammad video där en man och en kvinna får uppleva hur det är att ha en kropp med motsatt kön (sök på Gender Swap Experiment).

Projektet är baserat på forskning av Henrik Ehrsson vid Karolinska Institutet, som visat att hjärnan kan luras att tro att främmande föremål, exempelvis proteser, tillhör kroppen om bara visuella och sensoriska intryck är tillräckligt synkroniserade (NyT 49:2008).

Experimenten ger en insikt om fascinerande möjligheter som öppnas i virtuella världar, långt bortom de begränsningar vi har i den fysiska värld vi levt med i miljoner år. Och sannolikt kommer vi att på sikt att tillbringa minst lika mycket tid virtuellt som fysiskt, eller kanske mer.

Det är detta som Facebook och Oculus har förstått. Andra it-bolag med stor närvaro på internet måste därför redan nu hitta en egen plats i den utvecklingen. Eller bli kunder hos Facebook.

 

Följ Ny Tekniks it-reporter Mats Lewan på Twitter.

Mats Lewan

Mer om: Facebook Krönika

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer