Krönikor

Simifiera människans beteende

Foto: Pixabay
Ada Fredelius, webbredaktör på Ny Teknik. Foto: Jörgen Appelgren

KRÖNIKA. Med modern teknik kan vi styra oss själva som datorspelsfigurer. Och det är bra.

Publicerad

I datorspelet The Sims gäller det för den som spelar att få sina figurer att må bra. De ska uppfylla sina mål, ha fungerande relationer, tillräckligt med pengar och mat i kylskåpet. I spelets utmaning låg tyvärr Simarnas dåliga omdöme. När jag köpt en kärlekspool och fått mina figurer att bada i den (höjde deras välbefinnande och gav mig poäng) sprang en av dem och vänstrade med grannen. Vips sjönk välbefinnandet för den bedragne och mitt hårda jobb (nåja) var tillintetgjort.

Ibland tänker jag på Sim-familjen, och på att analoga människor är minst lika omdömeslösa. Vi tar beslut som är dåliga för oss, vänstrar  med grannen fast vi har en fin pool med vår partner och slösar bort våra pengar. Trots att  vi är medvetna om att vårt beteende inte är bra för oss. Vi vet att vi borde äta nyttigare än vi gör, träna mer och leva mer miljövänligt. Ändå låter  vi bli.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här