Nätet en jättechans för matteämnet

2014-03-26 07:54  

KRÖNIKA. Jag hade tur. Flera av mina mattelärare var bra, och min far kunde förklara det jag inte fattade. Jag älskade matte. Alla har inte samma flax.

Det gör ont att höra barn klaga över hur tråkigt matte är. Jag blir förbannad på lärare som inte lyckas göra det spännande.

Barn med engagerade föräldrar söker redan alternativ till klassundervisningen. Några testar Khan Academy som har mängder av korta filmer, där matematik förklaras för alla åldrar. Dessvärre inte på svenska ännu.

På Youtube finns också svenska mattelärare som lagt upp videoklipp. Kvaliteten varierar kraftigt. Men heder åt deras engagemang! (På webbsidan lankskafferiet.org finns några länktips.)

Men varför inte låta någon central instans se till att några av landets bästa mattelärare spelar in sina lektioner i korta videoklipp på nätet? Som ett komplement till klassundervisningen och – i värs­ta fall – som ersättning för hopplösa lärare och stökiga stora klasser.

Häromveckan kom Digitaliseringskommissionen med sin granskning av it i skolan. Den föreslår bland annat att regeringen ”tillsätter en utredning om nätbaserad utbildning i grund- och gymnasieskolan, som ett komplement till och en kvalitetsförstärkning av den lokala undervisningen”.

Toppen för ungdomarna som är vana Youtubetittare. Perfekt för elever som kan se samma förklaring flera gånger utan att känna sig dumma. Underbart för barn som bara mäktar med fem minuters matteundervisning i taget.

För just nu syns ingen ljusning. Att bli mattelärare lockar inte. Förra året utexaminerades 83 matematiklärare för grundskolans årskurs 7–9. Tio år tidigare var antalet 426, skriver tidningen Dimension.

Den uppmärksammade Pisaundersökningen visade att de svenska matteresultaten låg klart över OECD-snittet år 2000, men ligger betydligt under 2012.

Många hoppas att högre lärarlöner ska förbättra skolresultaten. I nio av de tio bästa länderna i Pisaundersökningen hade lärare högre lön än OECD-snittet (räknat som andel av landets BNP per capita). Svenska lärare låg under snittet.

I Sverige är medellönen för lärare över 55 år drygt 33 000 kronor i månaden. En civilingenjör i samma ålder tjänar nästan 55 000 kronor.

Men en del lyckas ändå. Estland till exempel. Lärarlöner under snittet, men Pisapoängen i matematik är nästan lika höga som hos ettan Sydkorea.

Men varför vänta? Innan Digitaliseringskommissionen förmår regeringen att tillsätta en utredning (!) om nätbaserad utbildning, innan fler studenter vill bli mattelärare, innan lönerna höjs och innan klasserna blir mindre, skulle jag önska att skolan kunde tipsa elever och föräldrar om var på nätet landets bästa mattelärare spelat in pedagogiska videoklipp.

Själv går jag just nu en distanskurs på Jönköpings högskola och följer de videoinspelade föreläsningarna hemifrån. Några av landets vassaste lärare undervisar. Vilken tur jag har!
 

Följ Ny Tekniks it-reporter Helen Ahlbom på ­Twitter: twitter.com/helenahlbom

 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt