Kommer Spotify att finnas kvar om tio år?

2013-10-23 07:30  
Mats Lewan, it- och telekomreporter. Foto: Jörgen Appelgren

Nyligen träffade jag en riskkapitalist som fått erbjudande om att investera i Spotify i ett tidigt skede, men tackat nej. Han försvarade beslutet och sa att han skulle ha avböjt även om han visste det han vet i dag.

Med vid tillfället var också en skivbolagsdirektör, som efter en drygt tioårig dramatisk resa med kamp mot piratkopiering, kraftiga försäljningsras och fruktlösa försök att bygga egna digitala tjänster, i dag är entusiastisk över Spotifys framgångar. Om han fick chansen skulle han investera allt han hade i Spotify, sa han.

Och vi kom då att diskutera om Spotify finns kvar om tio år. Men låt mig börja i en annan ända.

För tio år sedan grundades Skype. Då var Google fem år och den legendariska sök- motorn Alta Vista åtta. Samma år, 2003, var Nokias globala marknadsandel för mobiler 38 procent, och 88 procent av alla smarta mobiler hade operativsystemet Symbian.

Året därpå grundades Facebook, och 2008 lanserades Spotify. 2012 sålde Nokia 19 procent av världens mobiler, och Symbians marknadsandel var en procent. I somras stängdes Alta Vista ner för gott, 18 år efter lanseringen. Och om tio år fyller Spotify 15.

Spotify har jobbat hårt och målmedvetet med att bygga den bästa tjänsten för strömmande musik och med att övertyga musikbranschen om att tiden är mogen för den modellen. Prestationen är enastående.

Men det vi lär oss av ovanstående korta tillbakablick är att marknaden för digitala tjänster och digital teknik är skoningslös, inte minst mot dem som är först. Och Spotify är vad Alta Vista var – en av de första framgångsrika tjänsterna på sitt område.

I dag har Spotify över 24 miljoner aktiva användare i 28 länder. Omkring sex miljoner användare är betalande, viket inte är illa. Tjänsten går inte med vinst, men enligt Spotify är det en medveten strategi. Prioriterat är att växa.

Det gör Spotify rätt i. Nu gäller det att springa fort, fort. Fortsätta att vara störst och utveckla de bästa funktionerna i tjänsten. För det finns många duktiga entreprenörer och programmerare som kan göra något lika bra, och de ligger inte och vilar.

Vad jag har förstått är en väsentlig andel av de sex miljoner betalande användarna svenska. Kvar finns en värld att övertyga, land för land, där Kina kanske blir den viktigaste utmaningen.

I värsta fall kommer det ett Google – tjänsten som fick Alta Vista att bli betydelselös. Bättre för aktieägarna vore en överraskande stark aktör som köper Spotifys teknikplattform och använder den i sin egen tjänst.

Eller kanske överlever Spotify och får fylla 15. Jag är inte övertygad, men jag önskar dem lycka till!

Mats Lewan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL