”Hitta framtiden i de stora tankarna”

2017-09-14 17:05  
Fredrik Karlsson, reporter på Ny Teknik och redaktör för Ny Teknik Automation.

KRÖNIKA. Vi behöver höja blicken och öppna för en ny framtid för svensk industri, anser Ny Tekniks redaktör Fredrik Karlsson.

Robotarna tar våra jobb. Så har det låtit sedan 1970-talet. Men jag tänker varken sjunga med i dysterkvistarnas sång eller delta i hånskrattarnas robotkör, utan ge en enkel krönikörs vision för svensk industri.

De flesta anrika svenska industriföretag bilades under 1800-talets sista decennier eller 1900- talets första: ABB, Atlas Copco, Ericsson, SKF, Volvo, Scania och med flera. Människor lämnade skogen och jordbruken och tog plats bredvid maskinerna i fabrikerna.

Ny Tekniks föregångare Teknisk Tidskrift återgav de stora frågorna för företagen, som under 1920-talet var: maskiner som skulle ta över arbetsuppgifter, effektivisering av produktion, om den ökande internationella konkurrensen och om tekniska utmaningar och framsteg.

Inget tycks ha förändrats. Fast det har förstås hänt en hel del. Då hade inte ens hela landet elektrifierats, telefonen var kvar i barndomen och man visste inte ens vad en dator var. Datorerna började komma under 1950-talet och det tog ytterligare några decennier innan ingenjörer hade bytt ritbord och räknestickor mot datorer och cad-program.

Att bilarna skulle gå på el i framtiden kändes nog fullt rimligt. Men föreställ dig att du klev in på Volvos utvecklingsavdelning 1931 och började gorma om självkörande bilar. Du lär ha blivit förpassad till samma hörna som de kolleger som utvecklat en evighetsmaskin.

En chef på posten dömde för närmare 30 år sedan ut e-postens framtid: ingen skulle vilja faxa mamma eller e-posta vännerna.

Vi saknar alltså helt förmågan att förstå vilka tekniska landvinningar som är science fiction och vilka som kommer att förändra världen och vår vardag, vilka som har lång livstid som e-posten eller mer begränsad som faxen.

Teknik har hamnat på museer. Branscher har slagits ut: Vi har varken teko eller varvsindustri att räkna med i dag. Företag som Facit och Kodak är borta. Kineser, robotar och självskanningen på Ica har tagit våra jobb.

Vi behöver höja blicken och vara öppna för en ny framtid för svensk industri, och inse våra begränsningar när det gäller att se var jobben ska skapas.

Kan det här vara framtiden för våra största industriklenoder?

ABB: Trefas växelström kom 1890, den första ledningen med högspänd likström 1954 och den elektriska industriroboten 1974. Här finns affärer kvar att göra men ett nytt genombrott kan säkra svenska jobb för framtiden. Energi är en av de stora framtidsfrågorna – forska vidare!

Atlas Copco: Är inne på verktyg och maskiner som framtidens gruva och det är nog bra. Tänk stort. Detta skulle kunna kompletteras med planetresor. För vem säger att Elon Musk ska få vara ensam om Mars-visioner?

Ericsson: Blev världsberömt genom Axe- växlar och mobiltelefoner, och företaget fumlar efter en ny vinstgivande strategi. Och frågan är vad som är Ericssons i framtiden? En totallösning för det smarta hemmet, en app-fabrik eller telefonväxlar i ny tappning: ring ett nummer och en artificiell intelligens, tänk telefonernas Siri, ringer vidare till vem som helst i världen som kan ha svar på din fråga.

SKF: Ett kullager är – och kommer alltid att vara – ett kullager.

Volvo: Bilarna bör elektrifieras och vara självkörande. Sedan bör de förstås hålla reda på min kalender och vart jag eller mina barn ska åka när. Och varför inte flyga?

Scania: Lastbilar i alla ära. Men drönare känns mer framtid.

Miljöfrågorna, stamcellstekniken och en hel del artificiell intelligens har jag lämnat åt små‑ företagare och hugade startuper.

Lycka till!                     

Fredrik Karlsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL