Krönikor

Ericsson, lyssna på tekniken

Kalle Anrell, Ny Tekniks t f chefredaktör.

LEDARE. Ny Tekniks tf chefredaktör Kalle Anrell om vad nya ledningen måste göra.

Publicerad

Den svenska musikindustrin har genom åren banat väg för svenska teknikbolag i samma sfär. I förra veckan pratade jag med chefen för ett mindre företag som gör hörlurar. Efter några tuffa år vädrar Jays morgonluft igen, mycket tack vare nya distributörsavtal i USA.

Jays potentiella marknad växer allteftersom världen blir mer mobil, men deras konkurrenter har mångdubbelt fler utvecklare som tar fram nya produkter. Med en utvecklingscykel på ungefär två år per hörlursmodell finns det inga marginaler för det lilla bolagets utvecklare att misslyckas. Samtidigt har jättarna råd att slänga bort hälften av sina projekt och ändå få fram nya lurar i betydligt högre takt. Om sedan hälften av dessa går bra så räcker det för att företaget ska vara lönsamt. När en produkt floppar för Jays blir det kris i bolaget.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här