”Elbilen en laddad fråga”

2017-09-22 17:07  
Linda Nohrstedt, reporter på Ny Teknik.

ANALYS. Det hela kulminerade med att Teslagrundaren Elon Musk sågade IVL-studien på Twitter och kallade den aningslös, skriver Ny Tekniks reporter Linda Nohrstedt.

Att kärnkraftens vara eller icke vara har varit omdebatterad i Sverige vet alla. Demonstrationstågen på 1970-talet följdes av en omdiskuterad folkomröstning 1980.

På Wikipedia står att läsa att kärnkraften har varit ett av de mest kontroversiella tekniska systemen i modern tid.

Även på Ny Tekniks webb märks känslostormarna kring kärnkraftsfrågan. Nästan varenda energiartikel leder till en lång debatt med ibland hundratals läsarkommentarer som handlar om ifall kärnkraft egentligen är bra eller dåligt. Få andra ämnen verkar få människor att inta så tvärsäkra ståndpunkter som kärnkraften.

Men frågan är om inte debatten om elbilen börjar tangera kärnkraftsfrågan i intensitet.

När Ny Teknik rapporterade om IVL:s studie av miljöpåverkan från tillverkning av litiumjonbatterier gick känslorna höga. Elkraftsbranschens intresseorganisation Power Circle gick ut i ett pressmeddelande och ifrågasatte detaljer i studien, varpå IVL svarade med ett eget pressmeddelande.

Läs mer:

Läs mer: Stora utsläpp från elbilarnas batterier

Studien fick också kritik på debattplats i Ny Teknik för att den baserades på gammal data och därmed inte gav en korrekt bild av dagens situation.

Det hela kulminerade med att superentreprenören och Tesla-grundaren Elon Musk sågade IVL-studien på Twitter och kallade den aningslös. ”Mycket mindre energi behövs för litiumjonbatterier och Gigafactory drivs av förnybara källor i alla fall”, twittrade han i somras.

Jag gissar att han inte har läst studien.

Mycket av upprördheten bland läsarna handlade om att Ny Teknik i artikeln använde lagringskapaciteten i ett av batterialternativen i Tesla Model S som jämförelse. Det var en jämförelse som IVL-forskarna inte gjorde i sin studie.

Vi förtydligade detta i artikeln i efterhand, men borde förstås ha varit tydligare från början. Kanske hade känslostormarna i reaktionerna dämpats något då.

Men faktum är att människor börjar delas in i elbilsförespråkare och elbilshatare. Jag har på senare tid stött på dels påståendet att Tesla omges av en ”sekt” av anhängare, dels uppfattningen att det pågår en mediekampanj mot Tesla.

Det är extremt olyckligt om vi låser in oss i fasta positioner på förhand. Det borde vara självklart att beräkna miljöpåverkan för en elbils totala livscykel för att kunna jämföra den med motsvarande för en fossildriven bil. Utan att upprört kasta skit på varandra när resultatet inte passar vår förutfattade mening.

Jag är naturligtvis inte emot debatt i sig. Självklart kan det finnas fog för att påpeka brister även i forskningsrapporter. Men övertoner, generaliseringar och fastlåsta positioner hjälper varken teknikutvecklingen eller klimatanpassningarna.

Vi måste fatta välinformerade beslut och har inte tid att gräva ner oss i verbala skyttegravar. Klimatförändringarna går för snabbt.                       

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt