Krönikor

Dagens ingenjörer korsar inga floder

Vid en demonstration visar ingenjörerna Sir John Fowler och Sir Benjamin Baker upp modellen för Forth Bridge. Broingenjörerna representerar konsoler och mellan dem sitter den japanske ingenjören Kaichi Watanabe på en slags gunga. Foto: Wikimedia Foto: Wikimedia
Fredrik Karlsson, redaktör för Ny Teknik Automation och Teknikhistoria.

KRÖNIKA. Numera handlar innovation om att ge människor saker de inte visste att de ville ha.

Publicerad

Det hade länge varit ett problem att korsa den skotska flodmynningen Firth of Forth. Planen på en hängbro stoppades i sista stund sedan en annan hängbro med samma konstruktör, Taybron, rasat.

Då fick de engelska ingenjörerna Sir John Fowler och Sir Benjamin Baker ta över projektet. De skissade på en bro i stål – ett material som aldrig tidigare använts i så stora byggnadsverk.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här