Bökigt att ta upp mobilen ur fickan?

2014-01-22 09:23  
Helen Ahlbom, telekomreporter.

KRÖNIKA. När går tåget? Vem är det som ringer? Det här skulle man fota. Vad har jag för puls?”

Vi har vant oss vid att snabbt kunna ladda ner och sända en massa information, oavsett var vi befinner oss.  Det kan vi tacka de smarta mobilerna för. 

Men skulle det inte kunna gå ännu lite snabbare och vara ännu lite enklare? Det är ju trots allt lite bökigt att ta upp mobilen ur fickan och klicka fram rätt ikon när man är på språng.

De smarta mobilerna har skämt bort oss och det banar nu väg för nästa våg; den kroppsnära tekniken. Det handlar om smarta klockor, smarta armband, smarta ringar, smarta glasögon, smarta ­allting som vi kan bära på kroppen. 

På engelska kallas prylarna för ”wearables”.

På CES-mässan i Las Vegas häromveckan fick den kroppsnära ­tekniken sitt genombrott för den stora allmänheten. Där fanns i år över 30 smarta klockor från olika tillverkare. Även lågprisvarianter för under 150 kronor.

Att de smarta armbanden inte bara säljs i färgglad plast för ­träningsfolket är ett annat tecken på genomslag. Nu finns även sofistikerade varianter i läder. På mässgolvet visades också flera glasögonmodeller med inbyggd videokamera.

Dagens kroppsnära prylar är oftast kopplade till en smart mobil, vanligen via bluetooth.  Men det finns också en hel del fristående varianter som på egen hand kan kommunicera med omvärlden, som Googles glas­ögon och de smarta klockorna från Samsung och Intel. Ny Tekniks läsare har kunnat följa utvecklingen av kroppsnära teknik i över 20 år.  På MIT i USA har forskarna talat om det sedan 90-talet. Där började Steve Mann skicka bilder från sin kamera på huvudet redan 1994. Och bara några år senare anordnade MIT en modeshow för ”wearables ”. På plats den gången var representanter från Sics i Kista, men också från svenska företag som Volvo, Telia, Bonniers och Ericsson.

Utvecklingen har gått trögt. Men nu är den på gång. Tack vare att vi vant oss vara ständigt uppkopplade via de smarta mobilerna, och att många redan använder ­träningsarmband som Nikes Fuelband, ­Jawbone Up och Fitbit Flex.

Det är fortfarande prylar för tränings- och hälsotjänster som dominerar marknaden för kroppsnära teknik. Förra året stod dessa för över 60 procent av alla sålda enheter, enligt analysföretaget ABI Research. Därför är processortillverkaren Intels kraftfulla satsning spännande. Vd Brian Krzanich höll inledningstalet på årets CES och berättade att man i ett halvår jobbat med flera projekt som vänder sig direkt till slutkonsumenten. Ett ovanligt tilltag för en processor­tillverkare. Han visade upp en smart klocka, en babymonitor och ett par hörlurar med inbyggda sensorer som mäter puls och ­hastighet.

Förklaringen till det ovanliga tilltaget är att Intel vill visa på ­möjligheterna med sin nya satsning Edison. Brian Krzanich beskrev Edison som ”en komplett pc på ett SD-kort”, alltså den typen av kortformat som finns i alla digitalkameror. Tanken är att kortet ska användas för –  just det –  tillämpningar av kroppsnära teknik. ABI Research räknar med att det säljs närmare 500 miljoner prylar om året för kroppsnära teknik inom fem år.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt