Karriär

Vett och etikett – det här gäller när kollegan lämnar jobbet

Annmarie Palm, som skrivit boken ”Business behavior: Uppför dig - eller tappa affären”. Foto: Jannis Politidis
Beatrice Silow, kommunikations- och kulturchef på Nexer. Foto: Max Alm

Det är en naturlig del av jobbet att skiljas från kollegor som slutar och att finalen blir bra har stor betydelse. Men hur ordnar man ett bra avslut? Ny Teknik har frågat en expert på vett och etikett i arbetslivet.

Publicerad

Många företag jobbar aktivt med onboarding för att ge nyanställda en bra introduktion till arbetsplatsen. Men lika viktig är offboardingprocessen som handlar om att göra ett gott sista intryck.

– Offboarding och hur man avslutar med sina medarbetare är extremt viktigt, men något det slarvas mycket med. Det är många som går ut efter avslutat jobb och är missnöjda. De blir då dåliga ambassadörer för företaget. Ryktet sprids lätt om man gjort en halvtafflig avtackning eller ingen alls, säger kommunikationsstrategen och föreläsaren Annmarie Palm, som skrivit boken ”Business behavior: Uppför dig - eller tappa affären” som handlar om vett och etikett i arbetslivet. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här