Utforma informationen rätt

2009-10-13 23:00  
Gunilla Arhén

Veckans brevskrivare har problem med kommunikationen i ledningsgruppen. Vissa vill ha mer information, andra mindre eller på något annat vis. Tänk efter vilken information mottagarna behöver för att prestera bra, så går det kanske att göra alla nöjda, svarar karriärrådgivaren.

Jag är chef för en större enhet inom tjänsteindustrin. Vi är totalt sex personer i min ledningsgrupp. Allt fungerar bra, men det finns ett problem. Mina medarbetare påstår att de inte får tillräcklig information.

Företaget gör årliga medarbetarenkäter. Min ledningsgrupp ger mig låga poäng på information. Det är för mig fullkomligt obegripligt, eftersom jag verkligen anstränger mig att hålla alla i ledningsgruppen väl informerade.

På vårt senaste möte bad jag dem konkretisera hur jag ska bli bättre på detta område. Det visar sig att några vill ha mer information, andra mindre, och annorlunda utformad.

Det här är ett stort problem för mig, eftersom min chef använder sig av dessa svar när vi diskuterar mina resultat och bonus.

Har du några tips på hur jag ska hantera den här situationen?

EG

Av ditt mejl förstår jag att din enhet levererar bra resultat och egentligen har bra stämning. Men medarbetarenkäten börjar bli ett problem.

Du tycker egentligen att du är värd bättre omdömen än de du får. Men precis som med era kunder, är det i det här fallet medarbetarna som har "rätt".

Börja med att tänka igenom vars och ens ansvarsområde och vilken information just han eller hon behöver för att prestera bra.

Marknads- och strategichefen behöver sannolikt annan information än controllern. Marknadschefen ska planera på kanske två-tre års sikt. Controllern vill antagligen ha konkret information för att redovisa nästa sexmånadersrapport.

Tänk igenom varje chef utifrån de här riktlinjerna.

Jag rekommenderar dig att ha ett personligt möte med varje chef i din ledningsgrupp.

När du har förberett dig enligt ovan, tar du reda på det du behöver. Fråga vilken information, och i vilken form han eller hon önskar den utifrån sitt ansvarsområde.

Be var och en beskriva hur informationen ska vara. Några vill att du eller andra chefer berättar om koncentrerade nyheter på möten. Andra vill läsa själva. Ingen människa önskar 100-tals sidor där de själva ska vaska fram det viktiga. Därför är det en utmaning att bli bra på att kommunicera.

Genom att lägga kraft på hur du ska kommunicera bättre är jag övertygad om att du också utvecklas som chef.

Lycka till!

Gunilla Arhén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt