– Utbildningen ger mig chans att påverka

2012-02-22 09:19  
Full fart mot ingenjörskarriären. Sara Ekermann tar examen på Design- och produktutvecklingsprogrammet Tekniska högskolan vid Linköpings universitet i vår. Nu gör hon ex-jobb om att förkorta bromssträckan för personbilar. Foto: Stefan Jerrevång

Sara Ekermann vill uträtta något. Därför valde hon civilingenjörsprogrammet design- och produktutveckling. – Den här utbildningen ger mig chansen att påverka hur produkter är utformade, säger Sara. Hon ingår i första kullen, som kläcks i vår vid Tekniska högskolan vid Linköpings universitet.

Ordet design i en ingenjörsutbildning tycks ha en magisk dragningskraft på kvinnliga studenter. På det nya programmet design- och produktutveckling, DPU. vid Tekniska högskolan, Linköpings universitet, är hälften tjejer. Det gamla vanliga maskinteknik­programmet har den gamla vanliga ­fördelningen: 10 tjejer på 124 studenter.

I Sara Ekermanns fall var det inte design, utan produktutveckling hon gick i gång på. Hon funderar mycket på varför tekniska saker ser ut som de gör, både funktionellt och hur det påverkar miljön och ekonomin.

– Tidigare har man designat för att produkter ska vara en viss livslängd, sedan ska man köpa nytt. Det är inte hållbart med tanke på resurser och miljöpåverkan. Jag vill alltid arbeta för att göra världen bättre.

På DPU-programmet är hon bland likasinnade.

– Det har helt klart blivit en trend i Sverige att vara mer och mer miljömedveten. Jag kan absolut rekommendera den här utbildningen, säger Sara Ekermann, som gillar återvinning och pratar varmt om PSS, product service system, som exempelvis ­Toyota kör med.

Truckarna hyrs ut, företaget be­håller ägandet och har kontroll över produkten under hela dess livstid.

– Kanske kan man återanvända delar som slitits ut och tjäna pengar på det, i stället för att göra saker som bara håller i ett år, som mobiltelefoner, säger Sara Ekermann.

Det är ganska mycket cad i utbildningen, som är en viktig del i konstruktion och produktutveckling.

– Framför allt 3d-cad är användbart, man kan visualisera sin produkt genom att bygga upp en modell, ­säger Sara Ekermann.

Studenterna jobbar i PTC:s cad/cam-program, som har både inbyggda och separata analysverktyg, bland annat ett integrerat verktyg för att beräkna hur produkten kommer att påverka miljön.

– Det är väldigt viktigt för mig med ett hållbarhetsperspektiv, att man ser hur det påverkar under alla delar av livscykeln.

En stor fördel på DPU-programmet, tycker Sara, är att man redan från årskurs ett jobbar med produktutvecklingsprojekt i företag. Det gäller riktiga projekt, det gäller att leverera resultat till företagen.

– Du lär dig så mycket mer än det teoretiska på en föreläsning: hur man utför ett projekt med planering och tidsplan och löser problem som kommer upp Likaså hur man jobbar i grupp. Det blir mer energi i ett skarpt projekt än om man ska presentera något för kompisar på skolan. Man blir mycket säkrare när man ska ut på ex-jobb och i arbetslivet sedan, vi har lärt oss något som man verkligen har nytta av.

Sara Ekermann är nu ute på sitt ex-jobb på konsultföretaget Prodelox, som har ett uppdrag från Trafikverket att förkorta bromssträckan för personbilar.

– Det lät spännande att jobba med trafiksäkerhet. Kortare bromssträckor minskar krockrisken.

Sara Ekermann är inte ett dugg rädd för att kasta sig ut i den väldigt mansdominerade industrin, det tycker hon inte att tjejer ska vara.

– Jag tror att företagen förstår att de kan tjäna på att ha en blandning. Det är alltid bra med flera perspektiv, särskilt när det gäller produktutveckling är det bra att både män och kvinnor har tänkt på hur de ska fungera.

Sara tror att företagen efterfrågar DPU-arna.

– Vi kan förstå både hur produkten ska tillverkas och fungera tekniskt och marknadsföras, vad priset blir. Vi kan vara en länk mellan ingenjörer med stor teknisk kompetens och industridesigner med öga för formen.

Elisabeth Vene

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt