Ur krisen ska nya företag skapas

2008-12-15 08:45  
Marianne Larsson

Krisen kan skapa 100 nya livskraftiga innovationsföretag, bara i Skåne. Det tror Marianne Larsson på affärsutvecklaren Teknopol, som nu ska göra verklighet av visionen.

- Vi måste komma närmare kunderna och potentiella partner, det är för stort avstånd i dag. Där har vi mycket att lära av USA, säger Marianne Larsson på Teknopol.

Teknopol ingår i Innovationsbron Sverige och täcker södra Sverige. Där känner man inte av fordonskrisen, men väl telekomkrisen.

– Det finns väldigt mycket kompetens tillgänglig just nu, som Marianne Larsson uttrycker saken.

I industrin ligger samtidigt innovationer och dammar på hyllorna, för att de inte passar in i företagets strategi, idéer som företagen är beredda att lämna ifrån sig, enligt Marianne Larsson.

- Vi vet också att det finns entreprenörer som skulle kunna göra affärer av innovationerna, om de bara fick lite mera stöd.

Det kan ske genom att industriföretaget är med och delfinansierar. Eller ställer upp som första kund; kunder är viktigt att kunna visa upp, när man söker kapital.

Pengar ja, hm, dem får man väl inte tag på i dessa tider?

– Om du inte bara letar i det traditionella systemet går det att hitta. Det finns mycket kapital i Kina till exempel, och Kina behöver vår teknik. Jag träffade nyligen en kinesisk delegation som framförde just det, berättar Marianne Larsson.

För att ett nyföretag ska lyckas är det väsentligt att handla snabbt. Just därför ska man slå till just nu och föra samman innovatörerna, industrin och entreprenörerna.

Teamet är A och O.

Teknopols metod för att snabbt få igång livskraftiga företag att börja med entreprenörerna. De får välja bland innovationerna och göra en plan. Eller ha med sig en affärsidé. Tanken är att företagen på två år ska ha gått från 0 till positivt kassaflöde. Och tillväxtpotentialen ska vara stor, minst 100 miljoner.

Marianne Larssons vision är att på så sätt starta 100 nya företag i södra Sverige de närmaste åren.

– En viktig ingrediens är att de offentliga aktörerna är med, och det är de här. Vi kallar det regional samverkan och både ett antal storföretag och Region Skåne är mycket aktiva i det här arbetet, säger Marianne Larsson.

Teknopol hade på fredagen besök av den amerikanska riskkapitalisten John Garcia. I USA går man in med mycket mer pengar direkt, kanske 20 miljoner under en 2–3-årsperiod, mot att företaget kan visa upp att det nått vissa uppsatta milstolpar längs vägen. I Sverige är beloppen en halv miljon–3 miljoner under samma period. Entreprenören får ägna en massa tid åt att jaga pengar i stället för att jaga kunder, enligt Marianne Larsson, som också nämner en skillnad i inriktning.

– I USA är entreprenören och teamet viktigast, medan vi i Sverige fokuserar alldeles för länge på teknikutvecklingen.

Elisabeth Vene

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt