Karriär

Titta, så kan KTH se ut – om bara fyra år

Foto: kth
Foto: Vectus PRT
Foto: Jonas Ekströmer/Scanpix
Foto: Jörgen Appelgren
Foto: Jörgen Appelgren
Foto: Vectus PRT
Foto: Vectus PRT
Foto: Vectus PRT
Spårbilsutställningen startade i Åre förra året för EU-parlamentariker under Sveriges år som ordförandeland. Nu går den vidare runt om i Sverige. Foto: Pilot Spårbilar
Foto: Jörgen Appelgren

Det ser ut som en scen ur Metropolis eller Flash Gordons värld. Men så här kan delar av Campus på KTH komma att se ut – om bara fyra år. – Vi har hållit på länge att försöka hitta en lösning på våra trafikproblem och för en tid sedan dök spårbilarna upp som en ny möjlighet, säger rektor Peter Gudmundson till KTH.se.

Publicerad

Tänkt dig att åka från Stockholms universitet till KTH på åtta minuter – med en bil är som tagen ur en science fiction-film. Nej, det här är inte ett skämt, om bara fyra år kan projektet bli verklighet. Bilarna, som är tystgående och avgasfria, ska åka mellan det nya området Albano, Stockholms universitet och på längre sikt även Karolinska Institutet.

– Det är en liten revolution för tanken. Spårbilarna hämtar det bästa både från kollektivtrafiken och från personbilen. Dessutom är det helt realistisk. Just nu pågår en slags tävling mellan olika städer i landet om att få bygga den första spårbilsbanan. Och alternativet på KTH hör till de mest konkurrenskraftiga, säger Magnus Hunhammar, projektledare för Pilot Spårbilar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här