Karriär

Teknikstudent sågar biljettautomater

Foto: Skånetrafiken

Informationen på Skånetrafikens biljettautomater är plottrig och svårläst. Detta enligt LTH-studenten Jacob Gudiol som i sitt examensarbete studerat det nuvarande grässnittet. - Det nuvarande gränssnittet lider av flera tydliga brister som kan göra det svåranvänt för flera av Skånetrafikens kunder, säger han. ?

Publicerad

Jacob Gudiol studerar på civilingenjörsprogrammet på Lunds tekniska högskola med inriktning Informations- och Kommunikationsteknik. I sitt examensarbete har han studerat informationen på Skånetrafikens biljettautomater – som han just nu tycker är plottrig och svårläst. Nu vill LTH-studenten förbättra de smart card-baserade betalautomaterna.

– Det nya förslaget innehåller ganska små, men ändå viktiga ändringar. Texten behöver exempelvis bli större, många kan inte ens läsa den som den ser ut idag. Problemet förstärks av det lätt blir dålig kontrastskillnad mellan bakgrundsfärg och text i vissa miljöer där automaterna är utställda. Det finns även ett par tydliga brister och felaktiga meddelanden. När man exempelvis har laddat klart sitt kort och ska bekräfta sin laddning, kommer valternativet ”köp vald resa” , ”ja” eller ”nej”, säger han.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här