Karriär

Ta kontrollen över det jobbiga samtalet

Tricket är att hantera svåra samtal utan att förstöra relationen. Foto: All over press

Berätta att projektet är försenat. Kritisera en medarbetare. Hur hittar man de rätta orden och får det svåra samtalet att löpa smidigt? Experterna tipsar.

Publicerad

Chefen som skrek åt dig. Medarbetaren som brast i gråt över att få kritik. Kunden som slänger på luren. Den självklara reaktionen är att i möjligaste mån undvika dessa personer.

Men det är ingen bra metod. Tricket är att lära sig att hantera svåra samtal utan att förstöra relationen, säger hr-experten Jean-Francois Manzoni i en artikel på Harvard Business Review.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här