Sveriges första utbildning i batteriteknik – i samarbete med Northvolt och Volvo

2022-01-17 16:04  

Uppsala universitet blir först i Norden med en specialistutbildning i batteriteknik. ”Europa behöver utbilda tusentals batteriexperter årligen”, säger professor Daniel Brandell.

I höst startar Nordens första masterutbildning i batteriteknik vid Uppsala universitet. Under första året handlar det om 30 platser för studenter med minst tre års utbildning i kemi eller kemiteknik, och de kommer att få en kompetens som marknaden skriker efter.  

– Vi har haft mycket kontakter med industrin. Northvolt, Scania och Volvo, alla påtalar att de behöver mycket fler batteriexperter. Arbetsmarknaden är exceptionellt god både i Sverige och internationellt, säger Daniel Brandell som är professor i materialkemi och en av initiativtagarna till utbildningen. 

Programmet på den tvååriga utbildningen har utformats ihop med den svenska industrin, och både Northvolt och Volvo Cars sitter i programrådet som utformar utbildningen.    

– Den här typen av utbildning är extremt viktig för oss, och för att branschen ska kunna växa framöver, säger Katarina Borstedt som är ansvarig för Northvolts kompetensförsörjning.

Läs mer: Sony storsatsar på elbilar – med suv och nya bolaget Sony Mobility

Två inriktningar för studenterna

Utbildningen blir en av få som riktar in sig på batteriteknik i Europa. Uppsala universitet har sedan tidigare sitt Ångström Advanced Battery Centre, som knutit till sig hundratals batteriforskare. Till hösten startar även ett nytt masterprogram för elektroingenjörer som kretsar kring eldrivna fordon. 

Programmet kommer att ha två huvudsakliga inriktningar. Dels en som fokuserar på materialteknik och tillverkning av batterier, dels en som fokuserar på att integrera batterierna i produkter och system.  

– Företag befinner sig i olika delar av batteriernas värdekedja. En del behöver materialkompetens, hur det går till att ta råmaterial från gruvor och bygga ihop till ett batteri. Andra använder batteriet som slutprodukt och behöver förstå batteriets funktion på systemnivå för att veta hur det på bästa sätt kan användas i ett elfordon, säger Daniel Brandell. 

Ni börjar med 30 utbildningsplatser, hur många studenter kan ni ta in på sikt?  

– I bästa fall kan vi skala upp till 100 utbildningsplatser per år, där någonstans tror jag vår maximala kapacitet ligger. Men Europa behöver utbilda tusentals personer årligen inom den här sektorn.

Läs mer: Analys: Volvos vd-val får betraktas som en skräll

Fler utbildningar efterlyses

Uppsala universitet hoppas på samverkan med andra lärosäten, både i Sverige och internationellt, för att kunna utbilda ännu fler på sikt. Även Northvolt efterlyser ytterligare satsningar.  

–  Vi är otroligt glada över att Uppsala universitet är först ut, men vi hoppas att fler universitet snabbt följer efter. Det är inte bara vi som har en brist på kompetens, det är en brist många kommer att ha framöver. Vi måste ha en bredare utbildningssatsning inom det här området för att säkerställa att den nya industrins behov möts, säger Katarina Borstedt. 

Hur många av de som examineras från utbildningen hoppas ni får anställning på Northvolt? 

– Det kanske vore förmätet att säga alla, men jag hoppas så klart att många hamnar på Northvolt.  

Hon menar att det också finns behov av att utbilda ingenjörer inom fler fält i batteriteknik. Både på basnivå och i olika typer av specialistutbildningar. Förhoppningen är att masterprogrammet i Uppsala kan vara en start. 

– Vi har stora förhoppningar om att skapa en utbildning som attraherar både kvinnor och män. Vi bygger en ny typ av industri och då har vi goda förutsättningar att ta med ett jämställt perspektiv redan från start. Om vi tittar på industrin är den sedan tidigare mansdominerad, men här har vi möjlighet att påverka hela den här nya branschen, säger Katarina Borstedt. 

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt