Svenska chefer på export

2010-12-13 12:15  

Svenskt ledarskap kan bli exportvara. Via amerikansk ledarskapsutveckling.

Chefer behöver bli öppnare och mer prestigelösa. Mer relation, mindre position är parollen för den amerikanska ledarskapsföretaget Manager Tools. Nu ska man öppna en utvecklingsavdelning för nya produkter, med Sverige som testmarknad. Första verktyget i ledarskapsserien Management Trinity handlar om hur man skapar relationer med sina medarbetare och har precis lanserats.

- Vi kan lägga oss i framkant och samtidigt hjälpa alla chefer i Sverige att utvecklas till fantastiska chefer. Jag ser goda förutsättningar för Sverige att utvecklas till en exportör av ledare, säger Tomas Holst, vd för Manager Tools Publishing, som den svenska grenen av företaget heter.

- Metoderna förespråkar prestigelöshet, öppenhet och fokus på att påverka genom relation. Detta ser många som typiskt svenskt, säger Tomas Holst.

Manager Tools grundades av ledarskapsduon Mark Horstman och Michael Auzenne som en reaktion på alla dåliga chefer som finns. De tänker att i princip vem som helst kan bli en framgångsrik chef. Men man måste vara villig att förändra sig. Inte inifrån och ut, som är det vanliga i ledarskapsutveckling, utan utifrån och in, alltså själva beteendet.

Deras konkreta råd bygger på att man har studerat extremt framgångsrika chefer och vaskat fram de fyra gemensamma nämnare.

1) Stark professionell relation till medarbetarna. Den bygger man upp metodiskt, genom att varje vecka ha ett 30 minuter långt enskilt samtal med var och en. Samtalen sker enligt ett bestämt mönster: 10 minuter pratar medarbetaren. 10 minuter ger chefen återkoppling. 10 minuter är dialog kring medarbetarens utveckling.

2) Återkoppling. Duktiga chefer återkopplar kring medarbetarens prestation hela tiden, inte på enstaka utvecklingssamtal någon gång om året. ”Det är lika naturligt som att andas”.

3) Coachning. Framgångsrika chefer vill att medarbetaren utvecklas, accepterar inte stillastående.

4) Delegering. Medarbetarna får hela tiden nya uppgifter och mer ansvar. Det gör att organisationen får en växande förmåga att hantera problem.

- Det är krasst affärsmässigt, säger Tomas Holst.

Metoden hjälper en chef att etablera en kommunikationsbas, medarbetarna ska känna trygghet och förtroende. Det Tomas Holst gillar är att den är så pragmatisk.

- Du får veta precis vad du ska göra, när och hur du ska göra det och vad som händer när du gör det.

Tomas Holst, som är civilingenjör, maskinare med kvalitetsutveckling som inriktning, fick span på Manager Tools för tre år sedan. Då hörde han en radioshow med Mark Horstman och Michael Auzenne för första gången, ”Det bästa jag har hört om ledarskap någonsin”.

Det är så de har agerat de senaste åren, sänt sitt budskap om platta organisationer utan toppstyrning i internetradio, podcast. Tomas Holst ville hitta ett sätt som är lite mer lättillgängligt. Så nu paketeras de vid det här laget 400 podcastshowerna i böcker och cd-skivor och ska säljas till hugade hr-chefer och vd:ar.

- Fast det går också bra att ladda ner deras podcast gratis från managertools.com, påpekar Tomas Holst.

Manager Tools har tre år i rad har vunnit pris för bästa ledarskapspodcast. Mark Horstman och Michael Auzenne har också fått ”The People Choice Award”, bästa podcast alla kategorier, 2008.

Elisabeth Vene

Mer om: Chef Ledarskap

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt