Karriär

Svennis en typiskt svensk chef

Sven-Göran Eriksson Foto: Graham Huges / Scanpix

Svenskt ledarskap kan bli exportvara. Via amerikansk ledarskapsutveckling.

Publicerad

<p>Chefer behöver bli öppnare och mer prestigelösa. Mer relation, mindre position är parollen för det amerikanska ledarskapsföretaget Manager Tools, som har öppnat en utvecklingsavdelning, med Sverige som testmarknad. </p> <p>- Metoderna förespråkar prestigelöshet och fokus på att påverka genom relation. Detta ser många som typiskt svenskt, det finns goda förutsättningar för Sverige att utvecklas till en exportör av ledare, säger Tomas Holst, vd för den svenska grenen av företaget Manager Tools Publishing.</p> <p>Manager Tools grundades av ledarskapsduon Mark Horstman och Michael Auzenne som en reaktion på alla dåliga chefer. </p> <p>Vem som helst kan bli framgångsrik chef, anser de. Men du måste vara villig att förändra dig, utifrån och in, alltså själva beteendet. Inte inifrån och ut, som är det vanliga i ledarskapsutveckling, </p> <p>Deras konkreta råd bygger på att de har studerat extremt framgångsrika chefer och vaskat fram fyra gemensamma nämnare.

  1. Stark professionell relation till medarbetarna.
  2. Återkoppling kring medarbetarens prestation hela tiden
  3. Coachning. Framgångsrika chefer vill att medarbetaren utvecklas.
  4. Delegering. Medarbetarna får hela tiden nya uppgifter och mer ansvar.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här