Karriär

Studie: Kvinnor når större framgångar inom crowdfunding

En tredjedel av alla projekt, cirka 170 000, som lanserats där drivs av kvinnor.  Foto: Pexels

Kvinnor har ofta svårare än män att få investerare att nappa på deras affärsidéer, men genom att använda så kallad crowdfunding kan chansen att få startkapital öka.  

Publicerad

Män är mer benägna att stödja andra män när det kommer till investeringar i nystartade bolag. För kvinnliga entreprenörer kan därför så kallad crowdfunding, som innebär att samla in pengar från allmänhet eller enskilda investerare, vara ett sätt att få kapital till nya företag. 

En studie från Institutionen för industriell ekonomi och management på KTH visar att när kvinnor söker finansiering genom crowdfunding-plattformen Kickstarter, som startade 2009, har de lättare att få stöd för sina affärsidéer. En tredjedel av alla projekt, cirka 170 000, som lanserats där drivs av kvinnor. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här