Sömn gör dig smartare

2010-03-01 13:28  

Sömn kan göra susen för minnet och dessutom göra dig smartare. Det visar amerikansk forskning.

Tidigare forskningsresultat från sömnforskningen vid University of California i Berkeley visar att vi blir allt slöare i huvudet ju längre vi håller oss vakna. Att vara uppe och plugga hela natten minskar inlärningskapaciteten med upp till 40 procent. Nu har samma forskarteam upptäckt att en tupplur dramatiskt ökar hjärnans kapacitet.

39 unga, friska försökspersoner delades in i två grupper, den ena fick ta sovpaus, i den andra var det bara att kämpa på. Grupperna fick kl 12 på dagen varsin lika avancerad uppgift, som var utformad för att aktivera hippocampus i hjärnan, där faktabaserade minnen lagras innan de skickas till prefrontala barken för långtidsförvaring.

Klockan 14 tog en ena gruppen siesta i en och en halv timme, medan den andra gruppen måste vara vaken.

Klockan 18 fick grupperna nya arbetsuppgifter. Nu visade det sig att den helvakna gruppen hade mycket sämre inlärningsförmåga än gruppen som hade fått vila. Vilogruppen hade till och med ökat sin inlärningsförmåga.

– Sömn inte bara återställer den skada som alltför långvarig sömnbrist har ställt till med, utan förflyttar dig till en högre tänkandenivå än den du befann dig på innan du tog tuppluren, säger psykologiprofessor Matthew Walker, som lett undersökningarna, i ett pressmeddelande.

Han anser att en tupplur kan vara lika stärkande för minnet som en hel natts sömn.

Forskningsresultaten stärker forskarna teori om att sömnen rensar hjärnans korttidsminne och skapar utrymme för nya inlärningsuppgifter.

– Det är som om din inkorg i hippocampus är full och du inte kan ta emot nya mejl med faktainnehåll, innan du har flyttat mejlen från inkorgen till andra mappar genom att sova, förklarar Matthew Walker, som presenterade gruppens rön vid vetenskapskongressen AAAS i San Diego i förra veckan.

Genom att mäta den elektriska aktiviteten i hjärnan har forskarna upptäckt att minnesuppfräschningen sker i det stadium i sömnen som inträffar mellan djupsömnen och drömsömnen (rem, rapid eye movement).

– Förut visste man inte vad detta andra stadium av icke-drömsömn är bra för, men nu förstår vi varför människan ägnar åtminstone halva sin nattsömn åt stadium 2, säger Matthew Walker.

Nu ska forskargruppen gå vidare och ta reda på den fråga som automatiskt inställer sig: har äldre människors minskade sömn att göra med deras minskade inlärningsförmåga?

– Härigenom kanske vi lär oss med om demenssjukdomar som alzheimer, hoppas Matthew Walker.

Elisabeth Vene

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer