Så tar 2 storbolag sitt globala ansvar

2009-11-03 23:00  

Atlas Copco

Karin Holmquist, som medverkat som expert i arbetet med standarden ISO 26000 för socialt ansvarstagande, är non-financial controller på Atlas Copco. Där har CSR-frågorna en egen controllerfunktion.


- Det är svårt att nå ända ut till gräsrotsnivå i en stor global koncern. Vi gör det med en utbildning i vår affärskod, som alla genomgår.

Några av Atlas Copcos fokusområden inom företagsansvar:

Internationellt ledningssystemför arbetsmiljö, hälsa och säkerhet i ökande tillämpning i bolagen.

Projektet Vatten åt alla. Anställda jobbar ideellt med att samla pengar till brunnar och vattenpumpar i fattiga länder. Atlas Copco matchar bidragen.

Projekt i södra Afrika mot hiv och aids. "Alla tjänar på att de anställda är friska".

Utvecklingav mer energieffektiva produkter och lösningar.

Anställda ska inte drabbasav arbetsrelaterade olyckor.

Kompetensutvecklingsmålpå 40 timmar per anställd och år.

Dialogmed leverantörerna.

- Upptäcker vi avvikelser åker vi dit och sätter upp en tid när det ska vara åtgärdat, säger Karin Holmquist.

Ericsson

Matilda Gennvi Gustafsson, sustainability director på Ericsson, där ansvaret för frågorna om hållbarhet och socialt ansvar har flyttats upp till koncernens teknik- och forskningsenhet. Det finns två huvudspår.

- Dels ska vi göra kommunikation tillgänglig för alla. Dels handlar det om vår påverkan på miljön.

Ericsson har ett antal Corporate Responsibilty-projekt, som:

Millenniebyarna. I ett FN-projekt har Ericsson bidragit med telekomutrustning och applikationer till 79 byar i 11 länder i Afrika. Via mobil får man råd vid barnafödsel, kollar status på djuren i hjorden, får utbildning med mera.

Lake Victoria i Afrika. Cirka 5?000 fiskare omkommer varje år. Många liv kunde sparas om dessa fiskare utrustades med mobiltelefoner, så att de kan få väderleksrapporter, varna för pirater och kalla på hjälp.

Ericsson håller koll på sina underleverantörer med en uppförandekod och har beredskap om det skulle uppstå problem. Som när ett danskt tv-team avslöjade att några underleverantörer i Bangladesh arbetade under tvivelaktiga förhållanden.

- Efter att vi hade diskuterat tillsammans kunde tre av de fem företagen förändras och förbli leverantörer, säger Matilda Gennvi Gustafsson.

Elisabeth Vene

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt