Så leder du kreativa människor

2013-04-08 11:48  
Det kan vara utmanande att leda kreativa medarbetare. Men om du som chef lyckas kan du bli rikligt belönad. Foto: Colourbox

Det är svårt, men lyckas du blir du rikligt belönad. Det handlar om att leda kreativa människor.

Inspirerande idésprutor, eller oförutsägbart känslostyrda medarbetare? Beskrivningarna kan vara lika korrekta för de mest kreativa medarbetarna.

Utmaningen för en chef är att hitta rätta sättet att leda dessa personer. Gör du rätt, kan du belönas rikligt, skriver Tomas Chamorro-Premuzic, professor i affärspsykologi, i Harvard Business Review. Han listar sju regler för att nå framgång. En del av punkterna är kontroversiella, och har skapat debatt bland tidningens läsare.

1. Skäm bort medarbetarna, och låt dem misslyckas.

Innovationer kommer ofta ur osäkra och risktagande försök. Det innebär också att en ledare måste tillåta att medarbetare får misslyckas.

2. Omge kreativa människor med halvtråkiga medarbetare.

Om du samlar kreativa idésprutor och försöker få dem att samarbeta, så kommer de att tävla för mycket och antagligen få svårt att samarbeta. Om du å andra sidan låter kreativa människor omges av alltför konventionella personer så blir de uttråkade. Därför är mellantinget bäst. Kreativa människor ska omges av människor som inte utmanar alltför mycket, men som samtidigt vågar haka på när experimentlustan kommer.

3. Ge medarbetarna uppgifter de finner meningsfulla.

Det gäller egentligen för alla människor. Vi arbetar bättre, och är mer kreativa, om vi får pyssla med det vi brinner för.

4. Sätt ingen press.

Det är ofta genom frihet och flexibilitet som kreativitet och innovation föds. Därför ska man inte styra, och pressa medarbetare för mycket.

5. Betala inte för mycket.

Ju mer vi får betalt för att utföra det vi älskar att göra, desto mindre älskar vi att göra det. Människor med en talang för innovation drivs dessutom oftast inte av pengar.

6. Överraska.

Kreativa människor blir lätt uttråkade. De gillar förändringar. Skapa därför förutsättningar för att detta ska kunna ske på jobbet. Eller ha tolerans för att de ska kunna skapa det.

7. Få dem att känna sig betydelsefulla.

Uppskatta och belöna kreativa medarbetare. Annars kommer de att leta sig vidare till ett nytt jobb där de känner sig mer uppskattade.

Stefan Nordberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt