Så får du ett team som toppresterar

2009-01-12 09:21  

Svenskar har svårt att komma igång med arbetet på morgonen. Först fram emot lunch har de tagit sig. Det visar en undersökning. - Chefer bör ta hänsyn till produktivitetsmönster när de planerar sina team, säger Donna Dawson, som lett undersökningen.

Donna Dawson har kartlagt vilka produktionsmönster som styr hur människor arbetare och kommit fram till att det finns fyra huvudtyper:
* Morgonmästarna, som producerar bäst direkt på morgonen för att slockna direkt efter lunch.
* Eftermiddagssackarna, som nått sin topp direkt efter lunch, men tappar farten ett par timmar senare.

* Eftermiddagspresterarna, som använder förmiddagen som startsträcka.
* Långluncharna, som tuggar sakta, men kompenserar med topproduktivitet på eftermiddagen.

67 procent av svenskarna i undersökningen uppger sig vara Eftermiddagspresterare, 25 procent är Eftermiddagssackare.

De morgonpiggaste hittar man bland tyskar och österrikare, medan kontorsarbetarna i Medelhavsländerna gärna tar långlunch.

De undersökta – 5 500 kontorsanställda i 18 länder – anser sig själva vara mest produktiva av alla på jobbet, det svarar 43 procent. Chefen är minst produktiv, anser mer än hälften av dem.

Undersökningen gjordes på uppdrag av Canon som uppföljning till en tidigare studie, som visade att medarbetarna bara jobbar produktivt 75 procent av arbetstiden. I och med de här fynden vill Donna Dawson slå ett slag för blandade team för att få upp produktiviteten.

– Exempelvis kan Morgonmästarna användas för att kicka igång ett projekt på morgonen, medan Eftermiddagspresterarna och de andra personlighetstyperna kan ta vid när energin tryter under eftermiddagen. En mix av alla fyra typer kommer att ge de bästa och mest långsiktiga resultaten, säger Donna Dawson i ett pressmeddelande.

Hon delar gärna med sig av sina bästa tips för hur man kan bli mer produktiv på jobbet.

1. Ordentlig frukost. En dålig frukost, eller ingen frukost alls, resulterar i en energidipp på förmiddagen, då du frestas att ta något med socker. Det kan ge en kortvarig energikick men följs av en djupare energiförlust.

2. Motion på lunchen, som bör vara av det lätta och hälsosamma slaget.

3. Tvåtimmarsregeln säger att du börjar tappa koncentrationen efter två timmar. Ställ dig upp och sträck på armar och ben, skaka fingrarna, rulla loss nacke och axlar och gå runt i ett par minuterna medan du tar djupa andetag ända ner i magen.

4. Sov minst 7–8 timmar per natt. Sömnbrist orsakar koncentrationssvårigheter, lite eller ingen energi, irritation, sänkt immunförsvar och långsammare arbetstakt.

5. Bli it-smart. Var inte rädd för att be om hjälp för att får veta vad du kan göra med teknisk utrustning för att effektivisera arbetet.

Elisabeth Vene

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer