Karriär
Professorn tar grepp om tågkaoset
Professor Jan Lundberg, Luleå tekniska universitet, visar egen konstruktion av en justerbar spårväxel. Foto: LTU Leif Nyberg
Ingenjören i driftteknik ska lösa tågkaoset. Lösningen är att förbättra spårväxlarnas underhåll.
- Spårväxeln är ett problemtyngt maskineri. Det består av flera rörliga delar och är utsatt för höga påfrestningar till skillnad från spåret som bara ligger där, säger Jan Lundberg, professor i maskinelement och driftunderhåll vid Luleå tekniska universitet.
Spårväxeln styr in tåget på ett nytt spår. Det ojämna slitaget på rälsen kräver mycket underhåll vilket leder till dyra förseningar i trafiken. Jan Lundberg forskning har lett fram till 14 förslag för hur underhållet av spårväxlarna skulle kunna förbättras. Ett koncept föreslår att växlarna tillverkas i ett annat material. Ett annat undersöker om det går att spårrikta slitna spår utan att behöva ockupera järnvägen.