Karriär

Professorn tar grepp om tågkaoset

Professor Jan Lundberg, Luleå tekniska universitet, visar egen konstruktion av en justerbar spårväxel. Foto: LTU Leif Nyberg

Ingenjören i driftteknik ska lösa tågkaoset. Lösningen är att förbättra spårväxlarnas underhåll.

Publicerad

- Spårväxeln är ett problemtyngt maskineri. Det består av flera rörliga delar och är utsatt för höga påfrestningar till skillnad från spåret som bara ligger där, säger Jan Lundberg, professor i maskinelement och driftunderhåll vid Luleå tekniska universitet.

Spårväxeln styr in tåget på ett nytt spår. Det ojämna slitaget på rälsen kräver mycket underhåll vilket leder till dyra förseningar i trafiken. Jan Lundberg forskning har lett fram till 14 förslag för hur underhållet av spårväxlarna skulle kunna förbättras. Ett koncept föreslår att växlarna tillverkas i ett annat material. Ett annat undersöker om det går att spårrikta slitna spår utan att behöva ockupera järnvägen.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här